“Ik had nooit gedacht dat we dat gingen doen”: How to CEO in crisistijden

FacebookTwitterLinkedIn

Met bijna 300 mensen” volgden we de Belgian Communication Summit op 24 november, aldus Kris Poté (voorzitter van organisator C²). “Een bijzonder jaar, dus een bijzondere Summit”, vervolgde hij, want vanuit de Proximus Lounge werd het event gelivestreamd. Dit jaar stond de Summit in het teken van CEO’s en de crisis: hoe navigeert het hoofd van een bedrijf een ongeziene crisis als de Covid-pandemie?

Kris Poté en Florence Muls (bestuurslid C²) nodigden daarom uit: Raphael Thys als keynote en Gaëtan Hannecart (Matexi), Guillaume Boutin (Proximus), Marie-Pierre Fauconnier (Sibelga), Thierry Geerts (Google Belgium), Yvan Verougstraete (Medi-Market) en Mimi Lamote (Mayerline Brussels) als deelnemers aan het panelgesprek. Inge De Vis modereerde de avond.

Anticiperen op wat je je niet kunt voorstellen

Het gaat rap. Keynote speaker en senior consultant Raphael Thys verwoordt het zo: “Binnen 20 jaar zal de wereld nog meer verschillen van vandaag dan die vandaag verschilt van 300 jaar geleden”. Internet of Things, 3D-printing, artificial intelligence, biotechnologieën… Technologie groeit exponentieel, zo geeft hij aan, maar de mensheid denkt slechts op een lineaire manier. Je kunt maar heel moeilijk schakelen in relatie tot wat je nog niet eens kunt zien.

Dat is het ‘m net. Je kunt het je niet meer voorstellen en het zal tegelijk alleen maar sneller gaan. Het resultaat: “Als het vorige decennium in het teken stond van innovatie, dan zal de volgende er een zijn van resilience”. Het hoofd kunnen bieden aan nieuwigheden – en dus ook crisissen – wordt een gouden vaardigheid. Hoe je je kunt voorbereiden op iets ongeziens, is door “extreme scenario’s te bouwen om je zwaktes te identificeren”.

Raphael Thys

De positieve kanten zoeken binnen een negatieve ervaring

Stel dat de winkels drie maanden niet opengaan: wat gaan we nu doen?”. Bij Mayerline hebben ze in de eerste lockdown de denkoefening gemaakt. CEO Mimi Lamote: “Toen zijn we onze digitale projecten van 2022 naar voren beginnen schuiven. Wat we in twee jaren wilden realiseren, hebben we in twee maanden gedaan. Versta me niet verkeerd: het is een enorme aderlating, maar het helpt ons om vooruit te kunnen”.

We hadden met de leidinggevenden van distributienetwerken elke dag een call om 11 uur”, vertelt Marie-Pierre Fauconnier. Ook de CEO van Sibelga heeft positieve punten ontdekt. “Zo’n call simpelweg om te bekijken wat er gebeurd was, welke problemen er nog op weg waren – en vooral om coherentie te garanderen doorheen gans België.”

Yvan Verougstraete (Medi-Market) zou nu méér investeren in fysieke bureaus, met de bedoeling om ze aangenamer te maken. Waarom? Omdat het telewerken de mensen attent maakt op voordelen van het thuiskantoor. “Ik denk dat het uiteindelijk een ervaring is die ons andere zaken aanleert en dat doet ons op zijn beurt de waarde beseffen van zaken waar we anders misschien geen rekening mee houden”.

V.l.n.r.: Mimi Lamote, Marie-Pierre Fauconnier en Yvan Verougstraete

Goesting om het anders te doen

Optimisten of pessimisten, Thierry Geerts (Google België) zegt: “We moeten leren om ‘possibilisten’ te zijn. En in België zijn we daar zeer slecht in. We moeten goesting geven en plannen maken met de mogelijkheden die er zijn, zonder naïviteit in optimisme, maar wegblijvend van die negatieve scenario’s”.

Ik had nooit gedacht dat we dat gingen doen, maar wij hebben een deel van onze klanten geleerd om digitaal actief te zijn”, zegt Mimi Lamote. “Meer nog, een aantal van onze mensen die thuiszitten zijn het zo beu als iets. Die hebben vandaag een andere rol: we brengen pakjes naar huis, we doen videostyling vanop afstand en wij gaan naar de klanten toe. En ik zie dat de medewerkers weer veel goesting krijgen om het anders te doen”.

Onze verantwoordelijkheid als patron”, vindt Guillaume Boutin (Proximus), “is om ambities te koesteren die nogal zot zijn. Want uiteindelijk mogen we niet enkel afwachten wat de politiek ons vertelt dat we moeten doen.”

Het belang van de lokale omgeving

De voordelen van de digitale tsunami van 2020 zijn opgemerkt, maar, meent Gaëtan Hannecart (Matexi), “er is een tweede luik. Het gaat over menselijke connecties en Covid heeft ons twee dingen doen ontdekken. Ten eerste de digitale mogelijkheden op afstand, maar het heeft ons ook opnieuw het belang van de lokale omgeving doen ontdekken, het menselijke contact, een warme thuis, een aangename kwaliteitsvolle buurt.

V.l.n.r.: Thierry Geerts, Guillaume Boutin en Gaëtan Hannecart