Gatz wil privacy tv-kijker beter beschermen

FacebookTwitterLinkedIn

Vlaams mediaminister Sven Gatz wil samen met de federale ministers bekijken hoe de privacy van de tv-kijker beter kan worden beschermd.

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) waarschuwt in een rapport dat gegevens over iemands mediagebruik steeds meer worden ingezet voor gepersonaliseerde reclame.

Professor Peggy Valcke spreekt van gerichte reclame als nieuwe trend: “Het personaliseren van reclame gebeurt doorgaans op het internet, maar we zien het nu ook op digitale tv verschijnen. Niet alleen de advertenties, ook het media-aanbod zelf wordt overigens meer en meer gepersonaliseerd”.

De VRM geeft in zijn jaarlijkse rapport een duidelijke waarschuwing: “Door het gebruik van nieuwe technologieën geeft de consument al dan niet bewust veel persoonlijke informatie vrij. Die heeft potentieel een enorme waarde. De overheid moet waakzaam zijn over de manier waarop deze informatie wordt gebruikt”.

Gatz vindt de waarschuwing terecht: “Ik wil kijken hoe we hier bijkomende stappen kunnen zetten. Samen met de federale ministers die bevoegd zijn voor privacy wil hij de consument beter beschermen. Mogelijk worden de taken van de VRM uitgebreid”.

Eerder deze week kwam de Europese Commissie al met een pakket aan nieuwe privacyregels. Van Europa mogen de gegevens die worden verzameld via bijvoorbeeld WhatsApp, Facebook Messenger of Gmail niet langer worden gebruikt voor reclameboodschappen op maat. Het gaat daarbij niet enkel om de inhoud van de boodschappen, maar ook om metadata als plaats en tijdstip.

Bron: Belga.