DPG Media boekte in 2019 meer omzet en winst, maar de impact van de coronacrisis op 2020 is nog onduidelijk

FacebookTwitterLinkedIn

DPG Media heeft het afgelopen jaar meer omzet en winst gerealiseerd. Het bedrijf waarschuwt voor de impact van de coronacrisis in 2020, maar kan nog niet becijferen hoe zwaar die zal zijn. Terwijl de consumptie van nieuwsmedia sinds de start van de crisis explosief is gestegen, implodeerde de advertentiemarkt, klinkt het dinsdag in een persbericht. DPG Media laat nog weten dat het geen dividend uitkeert, maar de volledige winst in het bedrijf houdt “in het licht van de huidige crisis“.

In de drie landen waar wij actief zijn (België, Nederland en Denemarken) voelt onze onderneming de impact. De meeste medewerkers werken sinds 12 maart van thuis uit, maar slagen er voorlopig wonderwel in om al onze media succesvol te laten verschijnen. In deze verwarrende tijden is de nood aan kwalitatief betrouwbaar nieuws enorm en de behoefte aan entertainment groot, waardoor het bereik van onze nieuwsmedia en televisiezenders explosief gestegen is“, zegt CEO Christian Van Thillo. “De pijn zit hem echter in de advertentiemarkt die sinds medio maart een sterke daling laat zien. De grote vraag is hoe zich komende periode het consumentenvertrouwen en daarmee het vertrouwen van adverteerders zullen ontwikkelen.

Omzet in 2019

Vorig jaar boekte de groep een omzet van 1,64 miljard euro, 4% meer dan in 2018. De brutowinst steeg met 7% naar 258 miljoen euro. Netto bleef daar 129 miljoen van over, een stijging met 2% ten opzichte van 2018. Maar dat jaar werden er wel voor 9 miljoen euro aan uitzonderlijke opbrengsten geboekt door de verkoop van een aantal activiteiten.

Het voorbije jaar zette DPG Media voluit in op zijn digitaal aanbod. Het bedrijf zag naar eigen zeggen zowel de digitale abonnementen als de digitale advertentie-inkomsten toenemen. “De groep heeft intussen ruim 400.000 digitale abonnees, waardoor de totale marge op de lezersmarkt opnieuw groeit. Ook de inkomsten uit digitale advertenties zijn substantieel gestegen, maar nog onvoldoende om de daling in print-advertenties op te vangen“, klinkt het.

Bij de tijdschriften was 2019 een financieel sterk jaar, terwijl de televisie-activiteiten het moeilijker hadden door een daling van de advertenties (-4%). Het gratis videoplatform VTM Go telt bijna 600.000 actieve gebruikers. Het betalend platform dat met Telenet wordt ontwikkeld, is voorzien voor het najaar van 2020. Voor radio was 2019 opnieuw een sterk jaar, met stijgend marktaandeel en meer omzet, zowel in Nederland als in België. De online-diensten, met onder meer vergelijkingswebsites als Independer en Mijnenergie.be – Monenergie.be, zijn intussen goed voor een omzet van 120 miljoen euro.

Met de overname van Sanoma Media Netherlands, die vorige week de goedkeuring kreeg van de Nederlandse mededingingsautoriteit, kan DPG Media zijn portefeuille verder uitbreiden met tijdschriften en digitale media. De activiteiten zijn goed voor een omzet van 355 miljoen euro en worden vanaf april geconsolideerd.

Bron: Belga.