De Young Media & Channel Experts competitie werd op 12 en 19 mei gehouden met Belgische teams in Luxemburg en Brussel

FacebookTwitterLinkedIn

De YMCE Awards bestaan uit twee competitiedagen voor jonge mediastrategen in Luxemburg en België. In Luxemburg werden 8 Belgische “high potentials” uitgenodigd door IP Luxembourg om er een team te vormen met Luxemburgse jongeren (laatstejaarsstudenten ECG Communicatie & Marketing). In Brussel moesten 10 jonge medewerkers van mediabureaus per twee samenwerken in onuitgegeven teams die door lottrekking bepaald werden.

 

De YMCE Competitiedag verloopt volgens een vast stramien. Tot 10u krijgen de teams een uitgebreide briefing van een tot dan nog geheimgehouden adverteerder. Vanaf 16u worden de mediastrategieën tijdens 12 minuten gepresenteerd aan de jury, met daarbij ook een vertegenwoordiging van de adverteerder.

 

Luxemburg


Jacques Lorang, stichter van de Luxemburgse e-retailer Luxcaddy.lu, gaf op 12 mei de briefing in de kantoren van IP Luxembourg. De teams moesten aan de slag met de opdracht voor uitbreiding van het klantenbestand en de gemiddelde winkelmand.

 

Na beraadslaging heeft de jury de volgende drie teams genomineerd:

– Valentin Hernoux (Be Connect) & Kelly Parrein (ZenithOptimedia)

– Anne-Laure Blanckaert (MEC) & Catalina Serafim (ECG)

– Djuna Deleyn (10) & Olivia Alves (ECG)

 

De winnaars zullen bekend gemaakt worden op 1 juni tijdens de Media Facts & Trends Day van IP Luxembourg.

 

Brussel


In Brussel gaf Tanguy Cartuyvels van Unilever op 19 mei de opdracht het mayonaisemerk Hellmann`s op de Belgische markt naar een stevig marktaandeel te stuwen. De jury bestond uit vertegenwoordigers van de partners van YMCE: Véronique Destaebel (IP), Rudy Janssens (VAR), Wim Hamaekers (Esomar), Ingrid Witvrouwen (Bisnode), Wim Mathues (GfK), Danny Nijs (E-Frame), Valérie Morfitis (Unilever) en Tanguy Cartuyvels (Unilever).

 

De jury nomineerde drie teams:

– Clément David (Havas Media) & Dan Allaert (ZenithOptimedia)

– Sophie Boumal (Two Cents) & Sofie Van Craen (Zigt)

– Anne-Laure de Bernis (Mediacom) & Gaëtane Dethier (ZenithOptimedia)

 

Het winnende team zal dinsdag 31 mei bekend gemaakt worden bij het publiceren van de videoreportage op de website.

 

Over de YMCE Awards

 

De Young Media & Channel Expert Awards worden met de steun van de UMA (United Media Agencies) georganiseerd om de inventiviteit en creativiteit van jonge mediastrategen aan te zwengelen en te promoten.

 

Remi Boel, Marketing Intelligence Director bij OMG en Chairman van de Educational Commission van de UMA: “De UMA steunt de YMCE door jonge talentvolle media-experten te stimuleren om deel te nemen. De competitie is immers even eenvoudig als leerrijk. Onze jonge media-experten moeten verstandige en onderbouwde keuzes maken tussen alle beschikbare kanalen (van massamedia tot interactieve toepassingen) om de boodschappen te brengen van de ‘meeting room’ tot in de ‘living room’ of op het ‘point of sales’. Daarbij worden ze geconfronteerd met de tijdsdruk, met de noodzaak tot samenwerking in een team, met de beperkingen van een realistische briefing en bovenal met hun eigen creativiteit om een effectieve strategie op te bouwen en met kennis van zaken te presenteren”.

 

Nancy Delhalle, vice-voorzitter van de UMA, heeft de YMCE editie 2016 in de kantoren van Bisnode ingeleid door de nadruk te leggen op de leerrijke ervaring die de deelnemers wordt geboden. Buiten de eretitel van Young Media & Channel Expert die de winnaars een heel jaar zullen dragen, is de hoofdprijs van deze competitie een inschrijving op de ESOMAR Summer Academy over media.