De Standaard lanceert en commercialiseert dSAudio

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn

De Standaard start met een dagelijkse podcast vol verhalen, duiding en analyse voor onderweg, tijdens het sporten of bij het huishouden: van maandag tot vrijdag is er voortaan elke ochtend dSAudio.

Benieuwd naar de reclametarieven van Sjotcast en dSAudio? U vindt ze in de MediaSpecs Database.

dSAudio heeft een vast verschijningsschema:

  • Maandag: Uitgelegd, met een verheldering van een actueel thema of prangende kwestie.
  • Dinsdag: Het Verhaal, met een getuigenis achter het nieuws.
  • Woensdag: Bits&Atomen, met het opmerkelijkste nieuws uit wetenschap en technologie.
  • Donderdag: Hart&Hoofd, met persoonlijke verhalen over de grote kleine dingen des leven.
  • Vrijdag: De MachtWacht, met een analyse van de voorbije politieke week.

De Standaard begon vorig jaar al met audio te experimenteren. De luisteraars gaven toen aan dat podcasts inspelen op de behoefte om nieuws te consumeren wanneer lezen onmogelijk is.

Internationaal zetten veel kwaliteitskranten al langer in op podcasts, denk maar aan The New York Times, The Washington Post of het Britse The Guardian. Ook het Nederlandse NRC Handelsblad gaat dit voorjaar nog van start met een dagelijkse podcast.

Karel Verhoeven, hoofdredacteur van De Standaard: “Vele lezers zijn graag ook luisteraar, vooral op momenten waarop ze iets anders aan het doen zijn en niet kunnen lezen. Podcasts zijn journalistiek een interessant genre dat in het verlengde ligt van waar kranten goed in zijn: langere verhalen vertellen, grondig bijpraten en inzicht geven”.

Mediahuis Connect commercialiseert podcasts

Als adverteerder kan je jouw eigen sponsored message laten integreren in de podcasts van Mediahuis. Naast ‘dSAudio’ introduceerde Het Nieuwsblad dit jaar ook reeds ‘Sjotcast’, een wekelijkse podcast voor voetballiefhebbers.

Mediahuis Connect werkte samen met KPMG een partnership uit waarbij KPMG als eerste adverteerder sponsored messages liet integreren in een aantal afleveringen van dSAudio. Daarin verwijzen ze naar hun eigen native podcast.

Ingrid Stoffels, Sales & Marketing Director bij KPMG: “Als adviseurs zetten we bij KPMG enorm in op innovatie en digitale ontwikkeling. Dankzij deze podcast kunnen we onze doelgroep van ondernemers, maar zeker ook nieuwsconsumenten van De Standaard, bereiken met een sterke en toegankelijke boodschap”.

Voor de uitrol van het project deed Mediahuis Connect beroep op Chase Creative, een social storytelling agency uit Gent.

Deze podcasts worden gepubliceerd in de digitale krant, maar u kan ze ook beluisteren via de dSNieuws-app en www.standaard.be/dsaudio.