BRUZZ pakt uit met nieuwe baseline, huisstijl en website

FacebookTwitterLinkedIn

BRUZZ staat op maandag 15 januari op met een nieuwe baseline, een vernieuwde, frisse huisstijl en een strakke nieuwe app en ‘mobile first’ website. De driedubbele lancering versterkt de positionering van BRUZZ als een multimediaal Brussels mediamerk.

Brussels is capital vervangt de slogan You are the City en zet de toon waarmee BRUZZ zich de komende jaren profileert als dynamisch en verbindend mediaplatform van, voor en over Brussel. Koen Cypers (Redactiechef BRUZZ): “De nieuwe slogan bekrachtigt onze niet aflatende focus op wat er in Brussel speelt en gebeurt. Brussel is niet alleen de hoofdstad en de stad waarin BRUZZ opereert; Brussel is van kapitaal belang in alle sectoren en zal dat ook in de toekomst meer dan ooit zijn. Met de nieuwe baseline nemen we een uitdrukkelijk en vastberaden standpunt in ten opzichte van onze journalistieke identiteit, redactionele focus en maatschappelijke betrokkenheid.

De nieuwe slogan gaat bovendien gepaard met een nieuwe visuele én auditieve huisstijl over alle platformen van BRUZZ: print, televisie, radio en alle digitale en sociale kanalen. De facelift brengt samenhang en herkenbaarheid in de grote verscheidenheid van BRUZZ media, kanalen, labels, programma’s, rubrieken, evenementen en acties. De nieuwe huisstijl vertrekt vanuit motion first: contrasterende kleurvlakken verwijzen naar de diversiteit en de veelzijdigheid van Brussel, zoals de tegenstellingen die de stad zo kenmerken. De labels BRUZZ Ice, BRUZZ Select en BRUZZ Ket krijgen met een apart logo en eigen kleuridentiteit een meer uitgesproken profilering.

Heleen Rodiers (Art Director BRUZZ): “Bij BRUZZ is ‘Brussel’ en de journalistieke content het allerbelangrijkste. Maar of je nu onze nieuwe website bezoekt, uitzendingen bekijkt, naar de radio luistert, het magazine leest, of ons op sociale media volgt, het is direct merkbaar dat BRUZZ een mooie make-over heeft gekregen. De nieuwe ‘look & feel’ brengt al onze uitingen weer dichter bij elkaar en geeft een eigentijdse merkbeleving. We mikken op een fris gevoel, en we denken dat we daar zeker zijn in geslaagd”.

BRUZZ klinkt ook anders. De vernieuwde auditieve huisstijl van BRUZZ vangt de ziel van Brussel, met al haar initiatieven, tegenstellingen en weerhaken. De stad heeft een donkere en rauwe kant, maar ook een bruisende muziekscène en een levendig uitgaansleven. Dat ruwe, botsende en opzwepende voel je in de soundscapes en jingles van BRUZZ radio. Met de stem van de Brusselse muzikant en producer David Numwami kiest BRUZZ bovendien voluit voor een minder voor de hand liggend, maar eigentijds en origineel geluid.

Op digitaal vlak grijpen de veranderingen nog een pak dieper in. BRUZZ lanceert een volledig nieuwe app en mobile first website. De volledige architectuur is vernieuwd met het oog op groei: een laagdrempelige, toegankelijke en interactieve ervaring voor een zo groot mogelijk aantal surfers. De missie van BRUZZ – met journalistiek over Brussel zoveel mogelijk mensen bereiken, in Brussel en in Vlaanderen – wordt kracht bijgezet in deze vernieuwde digitale opzet.

De driedubbele lancering wordt ondersteund door een brandingcampagne in Brussel en op alle verschillende BRUZZ media. Blikvanger in de campagne, en in de stad, wordt de bestickerde ‘BRUZZ-Brussels is capital-tram’ van de MIVB die onder meer op lijn 81 zal rijden. BRUZZ kreeg externe hulp van de experten van Today (visuele huisstijl), Boost (implementatie huisstijl in televisieformat), Sonhouse (auditieve huisstijl), Wieni (webbouwer), Egghunter (baseline), Studio Beshart (campagne) en MIVB (bestickerde tram).