Ikea, Gillette, Colruyt Group en Amazon.com winnen Best Brands Awards 2018

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn

Op donderdag 22 maart vond de uitreiking van de Best Brands Awards 2018, georganiseerd door communicatiegroep Serviceplan, plaats. Tijdens de gala-avond werden de winnaars van de 3de editie bekendgemaakt. De uitreiking vond plaats in het Brusselse Jubelparkmuseum.

Bouwen aan een sterk merk betekent meer dan ooit duurzame en authentieke banden smeden met de consument. Zonder deze visie zijn veel merken gedoemd om te verdwijnen, alle mogelijke marketingcampagnes ten spijt. Door de toegenomen en uitgesproken versnippering van het medialandschap en een groeiende afwijzing van irrelevante reclame is het belangrijk om naar de consumenten te luisteren en hun een merkervaring te bieden die “ertoe doet” over alle offline en online touchpoints heen. De studie van Best Brands biedt een unieke kans om de huidige en toekomstige verwachtingen van de steeds veeleisendere consumenten beter te begrijpen.

De Best Brand Awards werden toegekend aan de invloedrijkste merken in vier categorieën. De selectie gebeurde op basis van een multibrand- en multisectorstudie uitgevoerd door GfK volgens twee criteria: het reële economische succes van het merk en de emotionele perceptie van het merk door de consument. De studie gebruikte een panel van meer dan 3.500 gezinnen, er is geen jury bij betrokken. Ikea (Best Product Brand), Gillette (Best Growth Brand), Colruyt Group (Best Corporate Brand) en Amazon.com (Best Digital Brand) gingen dit jaar met de prijzen lopen.

Best Product Brand: Ikea

2017 was voor Ikea een jaar boordevol nieuwigheden en ontwikkelingen die de nominatie van de Zweedse meubelgigant bekrachtigen. De constante evolutie, te danken aan een onvermoeibare inzet, werd nu bekroond met een Best Brands Award. Samsung en Colruyt Group vullen de top 3 voor deze categorie aan.

Best Growth Brand: Gillette

Deze nieuwe categorie bekroont merken die de laatste 12 maanden de grootste positieve groei kenden. Gillette noteerde de sterkste stijging wat betreft het marktaandeel. Ook de verbondenheid met het merk vanwege consumenten en de belevingskwaliteit gingen de hoogte in. Novy eindigt in deze categorie op de tweede plaats, Dove op drie.

Best Corporate Brand: Colruyt Group

Voor het tweede jaar op rij bekleedt Colruyt Group de eerste plaats in de categorie Best Corporate Brands. Dit succes is toe te schrijven aan de strikte naleving van het DNA dat werd overgeleverd door de oprichter. Daarenboven speelt Colruyt in op primaire emoties, waardoor de consument de groep het meest waardeert en men er het sterkst mee identificeert. Naast Colruyt Group eindigen Walt Disney Company en Coca-Cola Company in de top 3.

Best Digital Brand: Amazon.com

De zuivere onlinemarktspeler Amazon.com wint overtuigend deze categorie voor Bol.com en Decathlon. Amazon heeft de score te danken aan verschillende factoren waaronder de ervaring van de consument met het merk en de Brand Potential Index (BPI).