Sven Gatz wil dit voorjaar nog met hele sector samenzitten over uitgesteld kijken

FacebookTwitterLinkedIn

Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open Vld) zit “dit voorjaar” nog samen met de televisiesector over het probleem van uitgesteld kijken en verminderde reclame-inkomsten. De minister had laten vallen dat hij een verbod op het doorspoelen van reclame niet uitsluit als zenders en distributeurs zelf geen oplossing vinden, maar partijvoorzitster Gwendolyn Rutten floot hem al snel terug op Twitter.

Lineair televisiekijken – gewoon op het moment dat het wordt uitgezonden – is op de terugweg. Veel kijkers nemen de programma’s op of bekijken ze later online, en spoelen de reclame dan veelal door. Vooral de commerciële zenders klagen over de dalende reclame-inkomsten en vragen een technische oplossing van distributeurs als Telenet en Proximus.

Omdat er nog geen oplossing is, dreigt de minister al langer met een “eigen regulerend optreden”, lees: een verbod op het doorspoelen van reclame. Dat zei hij woensdag nog eens in Het Laatste Nieuws. Gatz liet eerder wel al weten dat zijn voorkeur daar als liberaal niet naartoe gaat.

Partijvoorzitster Gwendolyn Rutten floot haar minister al snel terug op Twitter. “Nee, verbieden gaan we écht niet doen. Ook als je tv kijkt, mag je je goesting doen. Verandering en vernieuwing vinden altijd hun weg. Daar kan geen verbod tegenop”, klinkt het.

De minister zal “dit voorjaar” nog samenzitten met de sector, zegt zijn kabinet nu. “Het probleem wordt steeds nijpender. Als minister van Media vind ik het belangrijk iedereen daarvan bewust te maken”, stelt Gatz.

Een oplossing is belangrijk, vooral voor de financiering van programma’s van eigen bodem, zegt de minister nog. “We hebben in Vlaanderen zoals iedereen weet hele goede programma’s waar we massaal graag naar kijken. Die programma’s kunnen worden gemaakt door onder meer reclame-inkomsten die zenders ontvangen. Als we allemaal reclame blijven doorspoelen, komen die middelen onder druk te staan, en zullen we met andere woorden die kwalitatieve programma’s van eigen bodem niet meer kunnen maken.” De minister benadrukt dat het belangrijk is om met “de hele sector” naar een systeem te evolueren waarbij reclame niet constant kan worden doorgespoeld.

Bron: Belga.