Bericht aan alle jonge mediaspecialisten: betere voorbereiding op de YMCE Data Driven competitie

FacebookTwitterLinkedIn

In aanloop naar YMCE Data Driven op 24 oktober introduceert de organisatie een nieuw initiatief. Een ‘Practices Session’ moet de deelnemers beter voorbereid aan de start brengen.

De kennis over databronnen en datatools verhogen, dat is de ambitie van de YMCE Data Driven Practices Session op 27 september. Ze dient als voorbereiding voor de deelnemers van de competitie YMCE Data Driven, die op 24 oktober wordt gehouden en waarbij duo’s van jonge mediaspecialisten op een dag tijd een mediaplan in elkaar boksen als antwoord op een concrete briefing van een adverteerder.

Matthias Langenaeker, Strategic Intelligence Lead bij Publicis Groupe en voorzitter van de UMA Commission Talent & Education: “Enerzijds wil de UMA graag bijdragen aan de educatie van iedereen binnen de wereld van mediabureaus. Het is een belangrijke schakel in het versterken van het lokale ecosysteem. Anderzijds is er ook de vaststelling dat het voor jonge mediaspecialisten niet evident is om volledig zicht te krijgen op de databronnen en datatools die ze ter beschikking hebben. Zeker wie actief is binnen social of search heeft minder voeling met wat lokaal beschikbaar is.”

Dankzij de partners van YMCE (Ads & Data, bpost, RMB en Roularta Advertising) zal deze sessie voor de deelnemers alvast de lacunes invullen. Op een halve dag tijd nemen Xavier Berenger (Mediabrands), Corentin Franzin (Mindshare) en Matthias Langenaeker de deelnemers mee in een breed theoretisch kader van mogelijke datafunnels, maar leiden ze ook doorheen concrete oefeningen waarbij wordt onderzocht welke databronnen en -tools beschikbaar zijn, ook bij lokale spelers. Deelnemers van de YMCE mogen bij hun voorstel immers maximum 40% van het budget inzetten op kanalen van GAFAM.

De YMCE Data Driven Practices Session vindt plaats op 27 september 2023 in de kantoren van RMB in Brussel. Wie zich inschrijft voor deelname aan de YMCE heeft recht op een zitje in de opleiding. De extra plaatsen zullen onder de UMA-leden verdeeld worden.

De Young Media & Channel Experts Award bekroont jong talent onder media-experts en strategen. Met het oog op de grote inspanningen die mediabureaus leveren om expertise op het gebied van datamarketing te ontwikkelen, hebben de organisatoren (360° Academy en de Commissie Expertise van de UMA) een op maat gemaakte wedstrijd ontwikkeld die specifiek gericht is op de beste jonge rekruten in dit belangrijke vakgebied.