CIM studie over kijkgedrag op nieuwe schermen – Resultaten van de derde golf (april 2015)

FacebookTwitterLinkedIn

De algemene conclusies zijn dat het klassieke tv kijken stabiel blijft en online video kijken groeit door de toename van smartphones en tablets.

 

Het CIM publiceert in België de officiële tv-kijkcijfers, maar volgt sinds 2014 ook het kijken naar nieuwe schermen (desktop, laptop, tablet, smartphone en multimediaconsole). Twee keer per jaar wordt daarvoor een online panel bevraagd. Het CIM kan nu, op basis van de metingen van april en oktober 2014 én van april 2015, de evolutie over een heel jaar weergeven zonder seizoensinvloeden.

 

Let wel: deze monitoring heeft enkel betrekking op de naar schatting 7.683.000 Belgen 12+ die toegang hebben tot het internet. Dit verschilt van de CIM TV studie die de officiële kijkcijfers meet voor het klassieke tv-scherm voor de hele Belgische bevolking.

 

Het aantal Belgen* dat een smartphone gebruikt is op een jaar tijd van 48% naar 59% gestegen. Er gebruiken nu meer Belgen** een smartphone dan een desktop (46%). De jongeren zijn de voornaamste gebruikers van smartphones (18-24 jaar: 77%). Oudere doelgroepen beginnen hen echter bij te benen. Ook de tabletpenetratie blijft aandikken. Vorig jaar gebruikte 38% van de Belgen met toegang tot internet een tablet, nu 44%. In de leeftijdsgroep “35-44 jaar” is de penetratie van tablets met 51% het grootst.

 

De toename van het gebruik van smartphones en tablets heeft een duidelijk effect op het aantal Belgen* dat online naar video`s kijkt. Het aandeel van de Belgen* dat al naar online video`s gekeken heeft, stijgt van 65% naar 70%. In het Noorden ligt dit aantal hoger (71,5%) dan in het Zuiden (66%). Voor smartphone stijgt dit van 20% naar 29%, voor tablet van 21% naar 26%.

 

De Belg kijkt nog steeds evenveel tv als vorig jaar zelfde periode, nl. 177 minuten (mei 2015)**. Het klassieke tv-kijken blijft daarmee verreweg de hoofdmoot van alle vormen van tv kijken uitmaken. Met het toegenomen gebruik van nieuwe toestellen stijgt ook de tv-consumptie op deze nieuwe schermen, maar het kijken op nieuwe schermen komt nog altijd bovenop het klassieke tv kijken.

 

Het geschatte aandeel van nieuwe schermen in de totale tv-kijktijd stijgt ten opzichte van vorig jaar van 4,8% naar 6,4%. Online kijken gebeurt 30% live en 70% na de uitzending.

 

Er wordt online vooral naar professioneel gemaakte content gekeken. Twee op drie van de Belgen die online tv of video kijken, bekijkt tv-fragmenten en 44% bekijkt volledige programma`s of afleveringen.

 

* Belgen met toegang tot het internet

** CIM TV – België, mei 2015, 02-26h, 4+, Live+6 +Guest