VRT stelt jaarverslag 2021 voor

VRT stelde haar Jaarverslag 2021 voor aan de Mediacommissie van het Vlaams Parlement. Een greep uit de resultaten:

• In 2021 bereikte VRT wekelijks 92,4% van alle Vlamingen (12 jaar en ouder). Dat is meer dan in 2020 en ruim 7% meer dan afgesproken in de beheersovereenkomst met de Vlaamse overheid.
  • Met haar informatie-aanbod bereikte VRT NWS wekelijks 87,4% van alle Vlamingen. Daarnaast bereikt VRT 80,8% van alle jongeren (16-24 jaar), via radio, tv en online.
  • De digitale ambities van VRT werden afgelopen jaar zichtbaar en hoorbaar. VRT NU was bijvoorbeeld goed voor meer dan 142.852.816 videostarts in 2021.

Karen Donders, directeur Publieke Opdracht, Talent en Organisatie: “Het Jaarverslag bewijst onze unieke plaats in de samenleving. VRT bereikt nagenoeg alle Vlamingen en om nog meer aansluiting te zoeken bij jongeren zijn we bezig aan een digitale inhaalbeweging. Ons ultieme doel blijft om Vlaanderen te weerspiegelen. Daarom investeren we sterk in diversiteit en inclusie.

Meer digitaal

VRT springt dus op de digitale trein. Enkele voorbeelden:

• VRT MAX (de nieuwe naam voor VRT NU vanaf het najaar) wordt de centrale, digitale kijk- en luisterbestemming van VRT. De mediagebruiker kan er het aanbod van de publieke omroep terugvinden.
  • Ook nieuwe video- en audioformaten krijgen er een plek.

Frederik Delaplace, gedelegeerd bestuurder van VRT, licht toe: “Met een nieuwe naam voor VRT NU geven we de publieke meerwaarde van ons aanbod een modern jasje, breiden we het aanbod uit tot alle video én audio van VRT en lossen we de voortdurende spraakverwarring tussen VRT NU en VRT NWS op.

Het jaarverslag kan u terugvinden op de website van VRT.