Voorjaar 2021: VRT kiest voor een combinatie van sterke verhalen, nieuwe fictie en documentaires

FacebookTwitterLinkedIn

De VRT maakte zijn voorjaarsprogrammatie bekend waarbij werd gekozen voor een combinatie van sterke verhalen, nieuwe fictie en documentaires rond onder meer de aanslagen op de luchthaven van Zaventem.

Door het coronavirus zullen we nog wel even contacten moeten vermijden en extra veel tijd voor het scherm zullen doorbrengen, zoals ook de voorbije maanden al het geval was. Het maken van de programma’s verloopt door corona ook wel wat trager. “Iedereen is tegen zijn deadline aan het werken”, aldus netmanager Olivier Goris.

Ontspanning hand in hand met informatie op Eén

Op Eén lanceert de openbare omroep een aantal nieuwe programma’s, waarbij ontspanning hand in hand gaat met informatie. De wonderjaren met Siska Schoeters en Dieter Coppens focust op opvoedingsvraagstukken via experimenten met baby’s of pubers. Achteraf geven experts hun zegje. Of #weetikveel, de televisieversie van het radioprogramma met Kobe Ilsen waar een ogenschijnlijk banaal onderwerp zoals het viaduct van Vilvoorde uitgebreid wordt belicht, met verrassende weetjes als gevolg.

In De Kemping start muzikant Tijs Vanneste (Jef Van Echelpoel) met kwetsbare jongeren een camping uit het niets op, in volle coronazomer. In Zorgen voor mama praat Kristel Verbeke met zes moeders in armoede.

Ook de terreuraanslagen van vijf jaar geleden in ons land krijgen dit voorjaar bijzondere aandacht, met de documentaire Salah, die het levensverhaal vertelt van Salah Abdeslam. Maker is Eric Goens, die in het verleden al enkele maanden doorbracht in Molenbeek en er de nodige contacten legde voor deze docu. Fotografe Lieve Blancquaert brengt op haar beurt het ontroerende verhaal van verschillende slachtoffers van de aanslagen met En toen was het stil.

Eén brengt ook een driedelige docu over N-VA-voorzitter Bart De Wever, die hiervoor een jaar lang werd gevolgd. Een moeilijk jaar, met de coronapandemie en de regeringsvorming. Netmanager Olivier Goris begrijpt de heisa niet die over deze docu is ontstaan. “Ook andere politici kwamen al uitgebreid aan bod in onze programma’s, zoals onder meer in Het Huis. Dit wordt ook geen reclamespot voor De Wever. Het belangrijkste is dat de balans in zijn geheel klopt.”

Op zondagavond keert vanaf eind januari Beau Séjour terug, met een nieuwe setting en nieuwe acteurs, zoals Gene Bervoets en Lize Feryn. Ook het populaire Dertigers keert terug en nu al is zeker dat er nog een vierde seizoen zal volgen.

Documentaires en nieuwe fictie op Canvas

Op Canvas komt er een driedelige docu rond Arno Hintjes: Charlatan, gemaakt door zijn goede vriend Dominique Deruddere. Ook Johan Anthierens wordt twintig jaar na zijn dood met Niemands meester, niemands knecht in herinnering gebracht door oude bekenden. Met Revolutie in Indonesië belicht auteur David Van Reybrouck de dekolonisatie van het land, terwijl FC United zich in drie afleveringen buigt over racisme in het voetbal. Onder meer Rode Duivels Romelu Lukaku en Yannick Carrasco worden aan het woord gelaten.

De VRT brengt ook nieuwe fictie met de reeks Albatros die eerder al op Telenet te zien was en tien zwaarlijvige mensen op dieetkamp volgt. Dominique Van Malder speelt één van de rollen, terwijl hij met Joris Hessels in maart ook enkele nieuwe afleveringen van Radio Gaga mag maken, specifiek gericht aan de zorgsector.

Op Canvas pakt de openbare omroep onder meer ook uit met de vierde reeks – in primeur voor Vlaanderen – van Fargo. De drie eerste reeksen zullen integraal op VRT NU beschikbaar zijn.

Dat online platform deed het de voorbije maanden trouwens bijzonder goed, zeker bij jongeren. “Voor het eerst keken de 15-24-jarigen meer naar VRT NU (weekbereik van 62%, red.), dan naar onze programma’s op televisie (60%)”, aldus Goris. Toch gelooft de netmanager niet dat het digitale platform het lineaire televisiekijken op termijn zal wegduwen. Want ook dat laatste is de jongste maanden ontploft, klonk het. “Door corona zijn mensen op zoek naar informatie, en tegelijk voelen ze de behoefte om dit soms eens allemaal te vergeten.” Goris wijst er ook op dat vrt.nu voor het grootste deel dezelfde content bevat als Eén en Canvas. Het blijft wel een belangrijk kanaal om echt iedereen te kunnen bereiken.”