Vlaamse woordvoerders zijn bezorgd om toenemende druk op redacties

FacebookTwitterLinkedIn

De Vlaamse woordvoerders maken zich zorgen over de steeds grotere druk op redacties, met gevolgen voor de kwaliteit van de berichtgeving. Zo ergeren ze zich eraan dat foutieve informatie soms zonder controle wordt overgenomen. Dat blijkt uit de eerste grootschalige bevraging bij woordvoerders van meer dan 130 bedrijven, organisaties en overheden in Vlaanderen.

Het onderzoek, dat werd voorgesteld op de vierde Nacht van de Woordvoerder, werd uitgevoerd door PR-bureau Bepublic en Kortom, de vereniging voor overheids- en socialprofitcommunicatie. “De opvallendste vaststelling is dat de woordvoerders zich toch wat zorgen maken over de manier waarop redacties met nieuws omgaan”, zegt Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn en organisator van de Nacht van de Woordvoerder. “De grootste ergernissen zijn informatie die niet gecheckt wordt, titels die niet de inhoud van een stuk weergeven en de snelheid van de berichtgeving die vaak primeert op de juistheid van de informatie, zeker online.”

Een andere ergernis is dat de berichtgeving soms te veel gericht is op “steekvlammen” en te weinig op onderwerpen die belangrijk of positief zijn. “Er is dan wel weer veel waardering voor journalisten die altijd hun informatie checken vooraleer die te publiceren, die voldoende ruimte geven voor een inhoudelijke reactie én die respect hebben voor off the record informatie”, aldus Van de Vreken.

De enquête peilde ook naar de manier waarop de woordvoerders hun bedrijf of organisatie in het nieuws proberen te krijgen. Dat doen ze vooral met cijfergegevens (77%), via het aanbieden van een primeur aan één medium (52%) en door in te haken op de actualiteit (45%). De minder klassieke manieren van nieuws maken, zoals het schrijven van opiniestukken (20%) of het maken van nieuwsvideo’s (12%), zijn nog niet zo populair.

“Met opiniestukken kunnen verantwoordelijken of experten nochtans op een geloofwaardige manier hun expertise kenbaar maken aan de buitenwereld, zolang het maar inhaakt op de actualiteit”, zegt Jeroen Wils van Bepublic. “Nieuwsvideo’s worden alsmaar interessanter als je bedenkt dat dit jaar 70 procent van het internetverkeer uit video zal bestaan.”

De woordvoerders zijn nog altijd erg klassiek in hun contacten met journalisten. “Het traditionele persbericht, het individueel pitchen bij een journalist en het organiseren van persconferenties zijn nog steeds de meestgebruikte technieken”, legt Van de Vreken uit. “Sociale media worden nog in mindere mate gebruikt. Toch denkt ongeveer de helft van de woordvoerders dat sociale media hetzelfde bereik hebben als de traditionele pers.”

Bron: Belga.