Verslag van Trends Night 2015

FacebookTwitterLinkedIn

Op 11 februari vond in Mechelen de jaarlijkse Trends Night, georganiseerd door STIMA en Bloovi, plaats. Vijf digital experts deelden hun digitale trends en inzichten voor 2015. Hieronder leest u het verslag van STIMA.

 

Eerst aan de beurt is Bart De Waele. Als CEO van het digital agency Wijs kijkt hij vooral naar het internet. Hij ziet dat vooral verworden tot een nutsvoorziening. “Als je rondkijkt in je huis zie je geen elektriciteit, maar je ziet een tv of een kookplaat. Zo ga je ook niet meer ‘op internet’, maar je gebruikt apps of Facebook. Internet draait in de achtergrond.”

 

De toekomst is genetwerkt

 

“Dat we met zijn allen op apps en sociale netwerken zitten, heeft ook gevolgen voor traditionele marketing”, zegt Xavier Damman (medeoprichter van Storify). “Marketing is voor producten die niet deugen. Als nieuws belangrijk is, vindt het mij wel en als een product geweldig is, dan zal een van mijn vrienden me er wel over vertellen. We vertrouwen mensen, geen bedrijven. Om klanten te bereiken, is het dus zaak om hen niet met advertenties te overvallen, maar om andere gebruikers in te zetten om de marketing voor jou te doen. Zeg niet dat je geweldig bent, maar toon aan dat anderen dat over jou zeggen”, concludeert Damman.

 

En dat netwerk is business

 

Ook Andrew Grill, Global Social Business Partner bij IBM, heeft het in zijn presentatie over sociale media. “Social is net als het echte leven. Je moet iets waardevol te vertellen hebben voordat je in een gesprek wordt uitgenodigd.” Voor Grill is het belangrijk om kennis van sociale media om te zetten in een taal die CEO’s en board members begrijpen. Om hen te overtuigen, neem je vooral niet het woord ‘social’ in de mond, maar bekijk je sociale netwerken als marktonderzoek. “Hoe maak je iets nuttigs van een hele resem tweets? Door sociaal gedrag te analyseren. Social media is het beste marktonderzoek dat je nooit hebt aangevraagd. Sociaal gedrag toont je persoonlijkheid en kun je als marketeer dus perfect gebruiken om de markt te segmenteren.”

 

Omarm de paradox

 

Van de zakenwereld naar de jeugdcultuur, het is een kleine stap op Trends Night. Tom Palmaerts, trendwatcher bij Trendwolves, ziet bij jongeren nieuwe manieren van denken die niet gewoon de trends voor 2015 inluiden, maar die invloed hebben op de volgende vijf tot tien jaar. Denkpatronen als ‘slowcial’ bijvoorbeeld. “Hoe meer we online communiceren, hoe meer je een knuffel kunt appreciëren” legt Palmaerts uit. “We moeten die paradox omarmen: je hebt mensen die op straat naar hun gsm staren en mensen die rondkijken. Je moet die allebei begeleiden, en als marketeer moet je hen ook op een andere manier benaderen.”

 

Lummelen

 

Afsluiter Adjiedj Bakas van Trend Office Bakas ziet in 2015 dan weer het jaar van het ondernemerschap: “Je moet kansen nemen wanneer ze zich presenteren. De toekomst is aan de doorzetters.” De Nederlandse trendwatcher ziet de maatschappij in de volgende jaren stevig veranderen, met meer focus op geluk en een einde van de efficiëntie: “We moeten met zijn allen meer gaan lummelen” vertelt Bakas. “Als je denkt dat je op nieuwe en creatieve ideeën komt door steeds harder en efficiënter te werken, dan heb je het mis.”