Trendrapport 2019 van Wijs (12de editie) met: Belgen in het buitenland, “building a machine learning company”, data over reëel gedrag, enz.

FacebookTwitterLinkedIn

In de vorige 11 edities van het jaarlijkse Trendrapport ging Wijs op zoek naar de nieuwste trends, hypes en buzzwords. Nu zijn de klanten en relaties van het agentschap zover dat ze klaar zijn voor de implementatie van alle huidige technologie. Ze kennen allemaal de “wat”, maar hebben nu vooral graag hulp bij de “hoe”.

Trendrapport 2019 is de 12de editie en werd woensdag 20/2 voorgesteld. Er komen 9 Belgen aan het woord die actief zijn in het buitenland, in heel diverse sectoren. Zij delen hun inzichten en bekijken de digitale evolutie vanuit het land waar ze verblijven. Op die manier geeft Wijs een tegengewicht aan de editie 2018 waar hetzelfde gedaan werd door een aantal Belgische spilfiguren over de situatie hier.

Het volledige Trendrapport 2019 kan worden gedownload. Huidige en toekomstige klanten krijgen een gedrukt exemplaar.

Bart De Waele (CEO Wijs) maakt van de gelegenheid gebruik om zijn visie toe te lichten.

“De klant, de gebruiker, het publiek zit massaal op het bewezen platform “smartphone” met internetverbinding. Nu moeten de bedrijven zich daaraan aanpassen, het is gedaan met experimenteren. Elk bedrijf moet zorgen voor een digital twin van zijn product of dienst. Dit laat dan toe om slim om te gaan met alle verkregen data, uit eerste hand. De inzichten kunnen realtime gegenereerd worden en zijn gebaseerd op effectief gedrag. Dat is heel wat anders dan sample marktonderzoek wat veel te fragmentarisch is en altijd veel te laat resultaten en inzichten oplevert. We leren uit echt gedrag, niet uit verklaard gedrag.”

 

“De verkregen data vertegenwoordigen een dusdanig volume dat er “machine learning” aan te pas moet komen. Nu noemen we het nog AI, maar zodra het werkt, zullen we gewoon spreken van software. De techniek laat toe om statistisch grote datasets te interpreteren en aan te bieden aan de marketer als werkmateriaal. De AI is vandaag nog technisch, maar zal binnenkort gewoon gezien worden als een interface om de massa aan gegevens te kunnen lezen.”

We gaan dus weg van een “sample based” marketing naar een realtime leren uit reëel gedrag waarin de klant meer dan ooit centraal staat.

“Realtime klantendata verzamelen en gebruiken vraagt andere competenties. Multidisciplinaire teams met een combinatie van marketeers, data-analisten, developers en creatieven worden georganiseerd over silo’s heen met centraal de klant en zijn customer journey.”

Op die manier raadt Bart De Waele aan dat alle bedrijven zich op de e-commerce storten, niet voor de sales, maar om te leren. “E-commerce is not about the sales. It is all about learning.

 

Bart De Waele laat ook nog graag meekijken naar zijn presentatie van 20/2.