UMA Get Together: “Advertising is een vak en daar bestaan regels voor”

FacebookTwitterLinkedIn

De UMA Day is de jaarlijkse bijeenkomst van de leden van de UMA (United Media Agencies), waar mediabureaus het woord geven aan de nieuwe generatie mediastrategen en -experten. Voor de samenstelling van het programma werd er dit jaar beroep gedaan op 17 jongeren uit verschillende mediabureaus. Matthias Langenaeker (Publicis) en Naomi Osorio Galan (IPG Mediabrands) vormden het koningskoppel dat de presentatie voor hun rekening nam.

Content is King

“Content is de toekomst en samenwerking is hierbij cruciaal”. Dat bleek althans uit de korte presentaties van Koen Verwee (CEO van Mediahuis), Xavier Huberland (Directeur Général Pôle Médias van de RTBF) en Kris Vervaet (CEO van DPG Media). Ook over de toenemende kracht van native advertising en branded content waren ze het eens, zij het met een duidelijk regelgevend kader als absolute vereiste.

“Lezers willen betalen voor goede digitale journalistiek, waarbij de kwaliteit van de content cruciaal is”, stelt Koen Verwee. “Make it younger, easier and deeper”, klinkt het bij Xavier Huberland. De RTBF geeft het goede voorbeeld en tracht aangepaste content aan te bieden voor al zijn doelgroepen waarbij het ook sterk inzet op digitale ontwikkeling, met Tarmac als nieuwste initiatief specifiek gericht op de jongere generatie.

Kris Vervaet kaartte de digitale disruptie aan, waarin de GAFA’s hun gekende hoofdrol als ‘The Big Disruptors’ spelen. “Digitaal evolueren en goede vormen van samenwerking zijn noodzakelijk om de concurrentie te kunnen aangaan”, waarbij het volgens Vervaet ook belangrijk is om niet enkel bestaande media te digitaliseren, maar ook de pijlen te richten op andere activiteiten zoals telecommunicatie en online services.

Kris Vervaet, CEO DPG Media

Consumer is Queen

Naast het aanbieden van goede content en de technologische ontwikkelingen, blijft het gedrag van de consument vanzelfsprekend ook centraal staan. Een smartphone heeft ondertussen bijna iedereen, internet en sociale media kennen we allemaal, maar de vraag blijft ‘What is the next big thing?’ Voice assistant, Virtual Reality, Gaming… Technologieën en mogelijkheden genoeg, maar echt geïmplementeerd in de maatschappij zijn ze tot op heden nog niet.

Michel Van der Poorten (Cognitive Strategist bij IBM), Geoffrey La Rocca (Managing Director France & Belgium bij Teads), Benjamin Sekkai (Country Manager bij Vectaury) en Wim Jansen (CEO Belgium, France & Israël bij JCDecaux) kwamen enkele digitale ontwikkelingen presenteren – onder andere de implementatie van AI en geolokalisatie – die in de toekomst mogelijk een onmisbare tool kunnen worden. Toch was ook hier de algemene teneur duidelijk: blijf de focus leggen op de gebruikerservaring van de klant.

Geoffrey La Rocca, Managing Director France & Belgium bij Teads. Het Halo-effect van journalistieke media

“Leer het vak en ontwikkel jezelf”

Met Yves De Voeght (Head of Brands Integrated Communication van Coca-Cola), José Fernandez (Chief Customer Experience Officer bij d’Ieteren) en Wim Vermeulen (Managing Director van Dentsu Consulting) was het podium gereserveerd voor drie ervaren professionals, in gezelschap van moderator Joan Condijts, medeoprichter van televisiezender LN24.

In een steeds meer gefragmenteerd en gedigitaliseerd medialandschap met nieuwe businessmodellen, is het voor merken niet altijd even eenvoudig hun positie te behouden. Het is de kunst een evenwicht te vinden tussen bestaande waarden en nieuwe mogelijkheden, maar steeds met de klant centraal. Dat is voor jonge beginnende marketeers vaak een zeer moeilijke oefening want ze worden voortdurend geconfronteerd met nieuwe uitdagingen en challenges.

“Leer het vak en ontwikkel jezelf”, klinkt het bij de ervaringsdeskundigen, waarbij ze ook benadrukken dat niet enkel nieuwe technologieën het verschil kunnen maken.

Wim Vermeulen: “Lees alle boeken, niet alleen mijn boek, maar ga terug in de tijd en lees alle  boeken van de echte Mad Men uit de reclame- en marketingindustrie. (Vermeulen schreef vorig jaar het boek Marketing voor de Mad Men van morgen)  Communicatie is een stiel waarbij regels gelden, net zoals voor dokters en architecten, neem de tijd om deze te leren en hou je eraan. Dat zijn de basisbeginselen voor een goede marketeer.”   

José Fernandez: “Soyez curieux” en “neem de tijd om het vak te leren”.

Debat tussen Wim Vermeulen, José Fernandez en Yves De Voeght met moderator Joan Condijts

De winnaars van de YMCE Data Driven

Ter afsluiting van de dag werden de winnaars van de YMCE Data Driven bekendgemaakt. 16 jonge professionals uit 12 verschillende agentschappen namen dit jaar deel aan de wedstrijd, waarin ze een briefing kregen van Laurence Anckaert, Marketing Manager bij McDonalds. Manon Goessens (Zigt) en Vincent Mathys (blue2purple) gingen met de Award aan de haal, die ze kregen uit handen van Lara Chammah (Roularta Media) en Katrien Merckx (Welcome Media).

Winnaars YMCE Data Driven 2019

In beeld:

Xavier Huberland, RTBF

v.l.n.r. Xavier Huberland, Matthias Langenaeker, Kris Vervaet en Koen Verwee

Sven Dekoster (Dentsu Aegis Network) zoekt tijdens de presentatie snel iets op in MediaSpecs. 🙂

Michel Van der Poorten, IBM

Benjamin Sekkai, Vectaury

Wim Jansen, JCDecaux

v.l.n.r. Joan Condijts, Wim Vermeulen, Yves De Voeght en José Fernandez

Vanwege MediaSpecs oprechte felicitaties aan de presentatoren Naomi Osorio Galan en Matthias Langenaeker