Social Media Day in Zolder: Content Marketing

FacebookTwitterLinkedIn

Guido Everaert beet gisteren de spits af op de Social Media Day over content marketing. Everaert had het in zijn presentatie vooral over storytelling, een kunst die hij de laatste tijd minder en minder in reclame terugvindt. Hij pleitte voor content die gemaakt wordt met een ziel, voor “meerwaarde in plaats van gimmicks”. Het was een thema dat op deze Social Media Day vaak terugkwam: emotieve content, gepassioneerde mensen, het menselijk gelaat van een bedrijf. Primair voor een klant is, volgens Everaert, de algemene beleving en behandeling die hij krijgt als hij naar een bedrijf/product kijkt. De content is voor hem pas een tweede beslissingsparameter. In een aantal filmpjes, onder andere een hilarisch optreden van Kurt Vonnegut, maakte hij ons duidelijk dat alle content een verhaal moet zijn met een ziel. Zijn boodschap aan de reclamewereld is dan ook: MAKE ME CARE. 

 

Philippe De Puydt van Linkman sprak zich resoluut uit voor authentieke content. Hij had het over ‘magnetic content’: content die aantrekkelijk is en die mensen graag delen en verspreiden. Aan de hand van een aantal test cases voor Bol.com en Zalando toonde hij aan dat content creëren ook kan in samenwerking met klanten en mensen binnen het eigen bedrijf. 

 

Kurt Vergult van De Konijnen had het over de mogelijkheden van bluetooth- en wifi marketing. Deze location based services bieden interessante marketingmogelijkheden. Mensen met een smartphone die een bepaalde zone binnenlopen, kunnen een reclameboodschap op hun toestel downloaden. Door dit op strategische, “trage” locaties te doen, kun je de mensen hiermee at the point of purchase gemakkelijk overtuigen. Zo wil De Konijnen deze zomer een Coast Tour als medium aan bedrijven aanbieden. Ze creëren een aantal hotspotzones langs de kust, en elke dag kunnen bedrijven hun product op een andere locatie aanbieden via de mobiele toestellen van kusttoeristen. 

 

Voor Dado Van Peteghem van DearMedia is content pas echte goede content als ze vanuit het hart komt. Hij gaf een aantal voorbeelden, waarin het duidelijk werd dat het voor hem vooral van belang is dat bedrijven tonen dat ze geen machines zijn. Foto’s van een bedrijfsevenement, de bedanking voor de jarenlange dienst van een medewerker… Het zorgt ervoor dat bedrijven menselijker overkomen voor de consument. Een consument gunt een bedrijf zijn geld, en de uitstraling van een bedrijf is hier een belangrijke factor in. Dit noemt Van Peteghem de GUN-FACTOR. Ook in de B2B-markt, die hij saillant omschreef als “boring to boring”, ziet hij mogelijkheden. Achter elke B2B-relatie zit ook een B2C-relatie, wist Van Peteghem. Hij wees heel nadrukkelijk op het gebruik van ambassadeurs, buiten én binnen het eigen bedrijf. Deze ambassadeurs activeren is voor Van Peteghem “a matter of asking”. 

 

De presentatie waarvoor vele mensen naar Zolder waren afgezakt was ongetwijfeld die van Patrick Van Waeyenberge. In zijn presentatie lichtte hij een tipje van de sluier op over zijn project tezamen met Wouter Verschelden en Mick Van Loon. Voor een kort verslag van zijn presentatie, klik hier.

 

Jean-Paul De Clerck had het over integratie van content marketing in bedrijven. De Clerck kaartte een gebrek aan strategie aan als één van de grootste problemen. Bedrijven willen graag “iets met social media” doen, maar het ontbreekt hen vaak aan een duidelijke visie. Een ander belangrijk punt was een geïntegreerde customer service. Via social media kunnen bedrijven klanten gemakkelijker bereiken en een betere klantenservice bieden. Dit straalt af op het product, want wie een blikje Cola koopt, koopt ook alle content die rond dat blikje Cola gemaakt is. 

 

Als afsluiter van de Social Media Day was er een workshop rond contentcreatie en contentstrategie van Xaviera Ringeling. Na een kort hoofdstukje theorie werd de groep in vier teams opgedeeld, en elke groep kreeg een test case met een specifieke vraag van een bedrijf. De groepen mochten 45 minuten onderling overleggen en moesten daarna hun strategie presenteren in een spreekbeurt van 5 minuten per groepje. Op het einde werd een prijs uitgereikt aan de presentatie die het meest beantwoordde aan de vraag van de klant.