SBS Belgium is in januari met 19,1% sterkste stijger op VVA 18-54

FacebookTwitterLinkedIn

SBS beleeft op dit moment zijn beste maand ooit. Met 19,1% op de doelgroep VVA 18-54 zit de zendergroep ver boven het vorige record van januari 2019, toen goed voor 17,6% marktaandeel. SBS verbetert daarmee niet enkel zijn eigen record, maar is ook de sterkste stijger binnen het Vlaamse medialandschap.

Televisiezender VIER (nu Play4) deed het nooit beter dan afgelopen maand. Voor de eerste keer bleef de zender langer open tijdens de kerstvakantie en legde het vanaf dag 1 van het nieuwe jaar het vuur aan de schenen van de concurrentie met een stevige programma-injectie. Die investering loont, want meteen claimt VIER marktleiderschap op verschillende dagen van de week. Niet enkel lineair, maar ook online boekt het grote successen, met ondertussen al ruim vier keer meer views dan dezelfde periode vorig jaar. Ter vergelijking: op dit moment zit SBS aan 5.911.423 views. In 2020 was dat nog 1.273.029 en in 2019 nog 2.492.733.

Big Brother staat vooraan in het lijstje van programma’s die topcijfers weten neer te zetten, zowel online als lineair. Peter Van de Veire en Geraldine Kemper nemen tot nu toe gemiddeld 441.259 kijkers mee binnen, goed voor gemiddeld 30,2% marktaandeel. Ook online zet de moeder der realityreeksen die trend door. In totaal zit de reeks al aan 2.932.941 views, waarvan 1.966.208 voor de volledige afleveringen. Dat levert bovenop de sterke televisiecijfers gemiddeld nog eens 85.497 kijkers online op. Opvallend: ruim de helft van de online kijkers is jonger dan 25 jaar. De reboot van Big Brother spreekt zo een nieuwe generatie en een moeilijk te bereiken doelgroep met succes aan. En ook de livestream slaat aan in Vlaanderen. De teller staat ondertussen op 1.085.381 views.

Waar Big Brother de kijker dagelijks (live) entertaint, zorgen Over De Oceaan en De Verhulstjes voor de overwinning op respectievelijk maandag- en donderdagavond. Over De Oceaan heeft maandag de wind in de zeilen en beslecht de zware concurrentiestrijd met gemiddeld 615.171 kijkers en 28,1% marktaandeel. De realityreeks van de familie Verhulst bepaalt dan weer de koers op donderdag met gemiddeld ruim 869.270 kijkers en 38,6% marktaandeel. Doorheen de week halen De Verhulstjes zelfs vlotjes meer dan een miljoen kijkers, herhalingen inbegrepen: 1.052.566 om precies te zijn. Tegelijk blijft Het Rad in januari op volle toeren draaien met elke vrijdag een special: 502.344 kijkers en 21,3% marktaandeel. Verder kunnen ook Junior Bake Off Vlaanderen, Boerenjaar en Sports Late Night goede cijfers voorleggen: 350.498 kijkers (15,1%), 352.028 kijkers (14,8%) en 206.110 kijkers (18%).

VIJF (nu Play5) zette zijn beste beentje voor met o.a. Chateau Meiland en FBI: Most Wanted: 235.829 kijkers (8,1%) en 163.489 kijkers (6,7%). En ook dit voorjaar staat een dagelijkse portie fun en onstuimigheid met no-nonsense reality en fictie centraal bij VIJF. Voor ZES (nu Play6) is het een erg sterke maand mede dankzij Hawaii Five-0: 108.155 kijkers (5,7%).