Annick Bongers stopt als programmadirecteur bij Play Media, maar pakt eerst nog uit met ‘De Verkiezingstafel’ en ‘Wij zijn van Nienof’

FacebookTwitterLinkedIn

Zowel GoPlay als Play konden dit voorjaar al een mooie groei optekenen. De grootste groei is voor de app GoPlay: +20% tegenover het voorjaar van 2023, met vandaag maandelijks 637.000 unieke bezoekers.

Het commerciële rendement van Play Media stijgt ook door de jaren heen. Van 16,8% in 2014 naar 20,1% op VVA 18-54 in het voorjaar van 2024.

Annick Bongers, programmadirecteur Play Media: “Het geheim achter deze groei is onze consequente keuze voor de Vlaamse kijker die live of uitgesteld kijkt wanneer het best past.”

Volgens Jeroen Bronselaer, CEO van Play Media, beheerst Annick Bongers als geen ander de kunst om de authenticiteit van het creatieve talent bij Play te versterken, en dat te koppelen aan het veranderende kijkgedrag en commerciële innovatie.

“Twee voorbeelden: als één van de hoofdarchitecten van onze groei haalde Annick De Mol terug uit de koelkast én gaf zij de afgelopen tien jaar ‘een waanzinnig idee’ van een talkshow op een boot het voordeel van de twijfel. Een boot die uiteindelijk uitgroeide tot de meest spraakmakende actua-talkshow van Vlaanderen. Ook gewaagde titels als James de Musical, Boris, Shalom Allemaal of Bompa Bockie kleuren meer dan ooit het Play-DNA. Samen met het twintigste seizoen van De Slimste Mens ter Wereld, in 2023 jonger, verrassender en diverser dan ooit.”

Na tien jaar unieke en verrassende Play-programma’s wikken en wegen, heeft Annick echter beslist om haar functie als programmadirecteur neer te leggen.

“Ik kijk met heel veel plezier terug op die tien jaar, maar het is tijd om te herbronnen. Play geeft kijkers herkenbare verhalen, adverteerders waar voor hun geld, productiehuizen een plaats waar ze hun dromen kunnen realiseren en de aandeelhouder een sterke lokale verankering. Dat maakt dat ik ook fier ben. Fier omdat we onze concurrenten vaak het nakijken hebben gegeven met een veel kleiner budget. Fier omdat we overladen werden met prijzen, van James de Musical tot Boris. De spreidstand die ons meer dan eens werd verweten, is doorheen de jaren net onze belangrijkste troef geworden.”

Annick blijft als programmadirecteur aan boord tot aan de verkiezingen van 9 juni en neemt dan een break van 6 maanden om na te denken in welke nieuwe uitdaging zij zich in de toekomst, binnen of buiten Play Media, zal vastbijten. Martijn Bal neemt vanaf 10 juni de leiding over alle Play-content, Ken Ceulemans over de programmatiestrategie.

‘De Verkiezingstafel’ en ‘Wij zijn van Nienof’

2024 is een bijzonder actuajaar met verkiezingen op 9 juni en 13 oktober. De verdere uitbouw van de entertainende actua- en informatie-strategie van Play Media ligt voortaan in de handen van Kristof Demasure, die binnen de Play-directie ook de deontologie zal bewaken.

Vanaf 27 mei debatteert Gert Verhulst, bovenop de dagelijkse uitzending van De Tafel, rond 22u met een politiek kopstuk in zeven afleveringen van ‘De Verkiezingstafel’. Zoals het aan De Tafel hoort, wordt Gert Verhulst telkens bijgestaan door drie tafelspringers die Alexander De Croo, Petra De Sutter, Sammy Mahdi, Raoul Hedebouw, Melissa Depraetere, Tom Van Grieken en Bart De Wever op de rooster leggen. De politieke debatten worden afgesloten op 6 juni met een extra lange seizoensfinale.

Later dit najaar zoomt Play in op Ninove met het nieuwe programma ‘Wij zijn van Nienof’. Diederik Van den Abeele en Heartmade Media (de makers van Shalom Allemaal) volgen de Oost-Vlaamse stad en haar inwoners al sinds oktober 2023 met open vizier.