Sanoma zet Belgische bladen te koop, 500 jobs weg in Nederland

FacebookLinkedIn

De Finse Sanoma-groep kondigde vandaag haar resultaten aan voor het derde kwartaal samen met een Europees transformatieprogramma zodat de groep opnieuw terugkeert naar winstgevende groei. Als gevolg daarvan wordt Sanoma Media België onder strategische heroriëntatie geplaatst. Het bedrijf zal zijn huidig transformatieprogramma voortzetten en start met het verkennen van nieuwe opportuniteiten in de markt. Alle opties zijn daarbij open, ook een volledige verkoop. “Deze aankondiging zelf zal niet tot banenverlies leiden in België”, zegt het bedrijf in een persbericht. Die keuze zal een eventuele overnemer moeten maken.

 

De Belgische activiteiten komen daardoor in de etalage te staan. “Onze denkpistes variëren van gerichte afsplitsingen tot een volledige verkoop en van joint ventures tot gerichte overnames”, zegt CEO Aimé Van Hecke. “Alle opties zijn open. We zien dit als een interessante opportuniteit om een belangrijke speler te worden in de consolidatie van het Belgische medialandschap. Sanoma Media Belgium werpt zich op als pionier in de transformatie van de sector, die erin bestaat om de traditionele magazinebedrijven om te vormen tot digitale organisaties met multimediale contentplatformen”, gaat Van Hecke voort. “Hoewel de Sanoma-groep deze beslissing heeft genomen, zien we dit als een belangrijke en logische volgende stap in de transformatie die we meer dan een jaar geleden gestart zijn. We zijn er zeker van dat deze nieuwe fase meer kansen zal creëren voor onze sterke merken, onze mensen en onze klanten.”

 

De focus zal voortaan liggen op de educatieve tak, met onder andere in België de educatieve uitgeverij Van In. Verder wil Sanoma zich concentreren op Nederland en Finland, de landen waarin het de sterkste positie heeft. Zo vindt in Nederland wel een grondige reorganisatie plaats waarbij het bedrijf ongeveer 500 banen schrapt bij zijn tijdschriftentak.

 

De uitgeverij gaat zich in Nederland richten op 17 focusmerken. Dit betekent dat ze zich gaat concentreren op die merken (en bijbehorende extenties) die ook een groot digitaal potentieel hebben. Het mediaconcern begint in Nederland met een onderzoek om na te gaan of de in totaal 32 tijdschriften verkocht kunnen worden of met een andere titel kunnen worden samengevoegd. Sanoma verwacht dat onderzoek binnen 6 tot 12 maanden af te ronden. Tijdschriften waarvan blijkt dat samenvoegen of verkopen geen optie is, en die niet langer winstgevend zijn, worden vanaf 2015 opgeheven.

 

Tot slot zegt Sanoma Media Nederland nog nauwer te gaan samenwerken met SBS Broadcasting. Een belangrijk signaal is dat de CEO van SBS vanaf 1 januari 2014 plaats neemt in de directie van Sanoma Media Nederland. De bedoeling is om de bladen en de digitale activiteiten beter te laten samenwerken met de televisiezenders van SBS.

 

Hieronder de 17 focusmerken die Sanoma Media Nederland houdt:

 

Vrouwen:

Libelle, Margriet, Viva, Flair, Flow, Story en LINDA.

 

Kids & Teens:

Donald Duck, Tina, Zo Zit Dat en Fashionista.

 

Parenting:

Ouders van Nu en Kèk Mama.

 

Home Deco:

vtwonen, Ariadne At Home en Eigen Huis & Interieur.

 

Automotive:

AutoWeek.

 

 

De volgende 32 titels gaan in de etalage:

 

Glossies:

Beaumonde, Grazia, Marie Claire en Nouveau.

 

Mannen:

Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar en Motor.

 

Sport:

Fiets, FietsActief, Helden, Procycling en Zeilen.

 

Divers:

101 Woonideeën, Babygids, delicious., Home and Garden, Kinderen, Knipmode, Knippie, More than Classic, Nickelodeon, Seasons, Tuinieren, Vorsten Royale en Zin.

 

 

De volgende 10 custom media titels worden ondergebracht bij Head Office NL (volle dochter Sanoma Media Nederland):

 

Golf:

GOLF Journaal, Golfers Magazine en Golf.nl.

 

Paarden:

Hoefslag, In de Strengen, Paard & Sport, Paard & Leven en Phryso.

 

Hockey:

Hockey.nl.

 

Schaatsen:

Schaatsen.nl.