RTL Belgium schrapt 105 banen

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
rtl belgium

Bij de Franstalige private mediagroep RTL Belgium verdwijnen 105 banen, of zowat één op de acht. Dat heeft de directie aangekondigd tijdens een bijzondere ondernemingsraad. Het gaat zowel om vaste werknemers als freelancers. De procedure-Renault over collectief ontslag wordt opgestart.

Wat brengt de toekomst?

Het transformatieplan #Evolve moet RTL Belgium beter laten inspelen op de nieuwe vormen van mediagebruik. Het moet het moederhuis van televisiezender RTL-TVI ook sterker maken tegenover de concurrentie. Recentelijk nog maakte het Franse TF1 zijn intrede op de Belgische reclamemarkt.

Op niveau van commercialisering voorziet de directie een fusie tussen de tv-, radio- en digitale regie om “adverteerders geïntegreerde oplossingen te kunnen aanbieden”.

Op digitaal vlak wil RTL Belgium een gratis platform van ‘catch-up TV’ oprichten: kijken in uitgesteld relais gefinancierd door gerichte reclames.

Reacties

Philippe Delusinne, CEO van RTL Belgium: “Er is snel verandering nodig opdat RTL ook de komende tien jaar lokaal nieuws kan blijven brengen zoals vandaag. Voor de kijkers en luisteraars wijzigt er niets”.

De vakbonden vinden alvast elk ontslag onrechtvaardig: “De directie weet al bijna dertig jaar dat TF1 de mogelijkheid bestudeerde om zijn reclameblokken in België te commercialiseren. Op dit moment heeft TF1 niet één euro afgenomen van RTL. Dit is een preventieve en onterechte maatregel om de aandeelhouders hun dividend te garanderen. Het personeel vraagt al jaren dat er een degelijke digitale strategie wordt uitgerold. De directie geeft zelf toe dat ze op dat vlak stil is blijven staan. De werknemers van RTL mogen niet het slachtoffer worden van het feit dat ze zo laat wakker worden”.

Jean-François Dumont van journalistenvereniging AJP: “Wij vrezen voor een verslechtering van de inhoud en de werkomstandigheden. Het is schokkend vast te moeten stellen dat een winstgevend bedrijf jobs opoffert om toekomstige moeilijkheden te voorkomen. Een medium gaat niet alleen over de mogelijkheid om winst te genereren. Zijn duurzaamheid is ook te danken aan de inhoud ervan”.

Bron: Belga.