Belgian Association of Marketing gaat van start met de steun van 10 Founding Architects

FacebookTwitterLinkedIn

BAM, afkorting van Belgian Association of Marketing, werd officieel gelanceerd tijdens een heuse launch party na de tweede editie van het event The Rentree. BAM wordt het platform voor elke marketingprofessional in België.

BAM is het gevolg van de fusie tussen STIMA, BDMA en IAB Belgium en wordt hiermee de grootste vakvereniging voor marketing in België. “Marketing wordt steeds interessanter. Technologie is een belangrijke driver voor de veranderende samenleving. We leven in een omnichannel wereld waarin zelfs producten een mediakanaal kunnen zijn. Dat heeft een belangrijke impact op de relatie tussen consumenten, klanten en merken”, vertelt BAM-voorzitter Koen Van Impe (&Koo). “Bedrijven moeten zich continu heruitvinden. Marketeers willen in hun zoektocht naar ‘meaningful marketing’ elkaar meer vinden en inspireren. De geboorte van BAM komt dus op het juiste moment.”

Founding Architects

BAM dankt haar bestaan mede door de steun van 10 Founding Architects. Dit zijn grote spelers in de markt die mee hun schouders zetten onder de vereniging. Het gaat om 4P Square, Carrefour, Bisnode, Bpost, Google, IBM, Proximus, Roularta, Serviceplan en &Koo. Deze organisaties hebben allen een engagement aangegaan om actief betrokken te zijn bij het vertalen van de missie van de vereniging in de dagelijkse werking van BAM.

BAM heeft ook de steun van enkele structurele sponsors en partners zoals Cofidis, The Mailing Factory, Trends, Comith en Social Seeder.

Feestelijke start

Het startschot van BAM werd gegeven tijdens de tweede editie van The Rentree of Marketing, een event waar de nieuwste trends in digitale marketing en media aan bod kwamen. BAM werd officieel boven het doopvont gehouden met een speciale party, exclusief voor alle leden van de drie vakverenigingen die automatisch lid werden.

Patrick Steinfort, directeur van BAM: “We willen al onze leden overtuigen dat we meer zijn dan de som van de delen. In de eerste plaats omdat we ons vak verder willen professionaliseren door hen te informeren, te inspireren en hen de kans te geven om deel te nemen aan onze marketing hubs. Naast de marketingprofessionals mikken we ook op andere doelgroepen: studenten, ondernemers, academici en iedereen die vroeg of laat met marketing te maken krijgt”.

Open gemeenschap om mensen te verbinden

Koen Van Impe: “Via onze marketing hubs zullen we naar actieve samenwerkingen zoeken met iedereen waarmee we raakvlakken hebben: beleidsmakers bij de overheid, andere verenigingen en organisaties binnen en buiten de marketingsector. BAM is geen belangenvereniging, maar een vakvereniging. Daar waar nodig zullen we standpunten proberen te verenigen of verdedigen in het belang van alle Belgische marketingprofessionals”.

Marketing hubs

De marketing hubs staan centraal binnen de organisatie en vormen het kloppende hart van de vereniging. Deze leveren relevante inhoud en inzichten, alsook een netwerk dat beschikt over de nodige capaciteit om evenementen en opleidingen te organiseren. Dat het streven naar zinvolle marketing in België een onophoudelijke zoektocht is, maakt van deze hubs wendbare, experimentele en pionierende structuren die één doel voor ogen hebben: marketing als sector verbeteren en het onderlinge contact tussen professionals verzekeren.

De expert hubs omvatten alle belangrijke thema’s die bij BAM hoog op de agenda staan de komende jaren. Enkele belangrijks topics zijn alvast technologie, media, legal, data en startups.

Alles in een nieuw jasje

De naam ‘Belgian Association of Marketing’ is tot stand gekomen samen met Serviceplan. Daarnaast ontwikkelde Hoet&Hoet een nieuwe visuele identiteit. Er kwam ook een nieuwe website, met name www.marketing.be. Daarop zullen leden en niet-leden niet alleen het aanbod van BAM ontdekken, maar ook heel wat interessante content kunnen lezen.

BAM team

Het dagelijkse team wordt geleid door Patrick Steinfort, met de steun van Ivan Vandermeersch als secretaris-generaal. De communicatie wordt beheerd door Barbara D’hondt met ondersteuning van Sarah Vyverman. Nathalie Prieto en Jeremy Muylaert staan in voor de organisatie van de events en Pascale Cambie is verantwoordelijk voor de opleidingen. Tenslotte wordt de administratie en de boekhouding opgevolgd door Gerda Kennis en Carla Wouters.

BAM who’s who

De BAM wordt aangestuurd door een Raad van Bestuur die bestaat uit de volgende personen:

  • Koen Van Impe (Voorzitter) – &Koo
  • Annie Courbet (Vice-Voorzitter) – Brocom
  • Bart Swimberghe (Vice-Voorzitter) – Proximus
  • Hans Van Eemeren (Vice-Voorzitter) – Mosquito
  • Burt Riské (Penningmeester/Schatbewaarder) – Roularta Business Information

Daarnaast zijn de volgende Bestuurders aangesteld:

  • Raf Van Puyvelde – 4PSquare
  • Steven Verbruggen – AdSomeNoise
  • Philippe Hannebalcke – Bisnode
  • Pascal De Greef – Bpost
  • Laurent Baert – Carrefour
  • Jean Cornet – Deloitte
  • Nicolas Lambert – Fairtrade
  • Anthony Belpaire – Google
  • Bart Windal – IBM
  • Charlotte van Coevorden – Mediahuis
  • Corentin Franzin – Mindshare
  • Bart Swimberghe – Proximus
  • Peter Vande Graveele – Serviceplan
  • Philippe Massin – The Mailing Factory