Roularta’s omzet en winst onder druk door verhoogde kosten en economische onzekerheid

FacebookTwitterLinkedIn

Roularta Media Group realiseert een omzet van € 159 miljoen, wat € 10 miljoen lager is dan in de eerste jaarhelft van 2022. Dit voornamelijk omwille van een moeilijke advertentie- en lezersmarkt. Daarnaast zorgen hogere papier-, energie- en personeelskosten ervoor dat de EBITDA daalt van € 17,8 miljoen naar € 8,4 miljoen.

De geconsolideerde omzet eindigt op € 159,4 miljoen, wat een absolute daling is van € 10,2 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (of – 6,0% jaar over jaar). De daling is merkbaar in alle markten, merken en landen.

De cijfers bevatten in 2023 de volledige omzet van de eerste jaarhelft uit New Skool Media, een overname die eind februari 2022 afgerond werd. Anderzijds is de omzet van de entiteit Immovlan BV niet meer opgenomen in de eerste jaarhelft van 2023 omwille van de deconsolidatie eind september 2022. De gecorrigeerde omzet in de eerste jaarhelft van 2023, die vergelijkbaar is met de eerste jaarhelft van 2022, bedraagt € 156,0 miljoen.

De EBITDA eindigt voor de eerste jaarhelft van 2023 op € 8,4 miljoen of 5,3% van de omzet versus € 17,8 miljoen of 10,5% in dezelfde periode vorig jaar. De stijging van de verkoopprijzen kan de hogere grondstofkosten niet compenseren, met als gevolg dat de brutomarge met 0,8 procentpunten achteruitgaat ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Meer details vindt u hier.