RMB gaat met Bubka de geloofwaardigheid van duurzame reclame analyseren

FacebookTwitterLinkedIn

Het maakt integraal deel uit van RMB’s positionering: een drijvende kracht zijn achter de transitie naar een meer verantwoord reclame-ecosysteem. Zo start de regie nu in het Zuiden – net zoals de Var eerder al deed in het Noorden – onder andere met een referentiestudie over de geloofwaardigheid van ‘duurzame’ radiocampagnes. Het project wordt onder leiding van Bubka uitgerold in samenwerking met de RTBF, NGroup en LN Radio. De onderzoeksresultaten worden in september gepubliceerd.

Eind 2021 onderzochten Bubka en Prof. Dr. Gino Verleye (Ugent, IMEC, VUB) de communicatie-impact van duurzame merken in 100 tv- en videospots uitgezonden in België, om zo de succescriteria bloot te leggen van een duurzame spot. Begin 2023 deed Bubka, in opdracht van de Var, een soortgelijk onderzoek naar duurzame radiospots in het noorden van het land. Als onderdeel van de acties rond zijn duurzaamheidsstrategie doet nu ook RMB een beroep op Bubka om een impactstudie uit te voeren rond duurzame radiospots die in het zuiden van het land worden uitgezonden.

Net zoals de twee vorige onderzoeken heeft ook dit project, waaraan de RTBF, NGroup en LN Radio meewerken, tot doel om de factoren te identificeren die de geloofwaardigheid van duurzame campagnes bepalen. De tweede doelstelling is om de verantwoordelijke adverteerders inzichten aan te reiken, waarmee ze aan het einde van hun campagnes authentieke impact kunnen genereren. Hiertoe zullen een honderdtal radiospots geanalyseerd worden.

Het RMB-onderzoek is complementair aan dat van de Var. Aangezien het gebaseerd is op dezelfde methodologie en dezelfde vragenlijst, kan de analyse worden uitgebreid op nationaal niveau. Het biedt ook de mogelijkheid om vergelijkingen te maken tussen het Noorden en het Zuiden en zal helpen vaststellen of de perceptie van de duurzaamheidscriteria in de merkcommunicatie er al dan niet dezelfde is. De studie van RMB biedt bovendien de mogelijkheid om totaal nieuwe vragen te stellen, die dan weer nieuwe learnings zullen opleveren.

Valérie Janssens, Development Director bij RMB: “We hebben met onze mediapartners al een aantal initiatieven genomen om adverteerders die zich qua duurzaamheid het meest inzetten, meer zichtbaarheid te geven. Deze studie wil hen nu helpen te begrijpen wat de succesfactoren zijn van hun duurzame communicatie. Want om de verandering doeltreffend te maken, moet ze geloofwaardig en gewild zijn. NGroup, de RTBF en LN Radio werken in hun media al concreet in die richting en sloegen spontaan de handen ineen voor dit unieke project in het zuiden van het land.”

Wim Vermeulen, Strategy & Sustainability Director bij Bubka: “We weten sinds 2021 dat de taal die we hanteren om overconsumptie aan te moedigen, niet werkt voor duurzame ontwikkeling. Duurzaamheid heeft haar eigen taal en we hebben haar vijf kenmerken kunnen bepalen. Het is een goede zaak dat RMB deze weg inslaat, want zo kunnen meer adverteerders te weten komen wat de codes van geloofwaardige duurzame communicatie zijn, welke hefbomen tot actie aanzetten en hoe ze die kunnen toepassen op hun eigen duurzame reclame. Hoe eerder de consumenten vertrouwen hebben in de communicatie van de bedrijven en hun inspanningen voor meer duurzaamheid waarderen, hoe groter de daaruit resulterende gedragsverandering zal zijn, en hoe meer we onze transitie naar een duurzame samenleving kunnen versnellen. En we weten allemaal dat die veel te graag verloopt.”