Resultaten CIM radio golf 2015-1: Studio Brussel wordt de 2de grootste in het Noorden, Radio Contact nr.1 in Zuiden

FacebookTwitterLinkedIn

Het CIM heeft op 21 mei 2015 de resultaten voor de radio`s (W2015-1) bekendgemaakt.

 

Noorden

 

Radio 2 blijft in Vlaanderen ruim de grootste radiozender. Het versterkt zijn positie tot 29,44 procent marktaandeel. Studio Brussel bereikt 13,7% van de Vlamingen en springt over Q-music naar de tweede plaats. De grootste zender van Medialaan heeft 2 procentpunt moeten inleveren en haalt een marktaandeel van 13%. In de doelgroep 18-44 jarigen is het de tweede grootste zender (21,6%) na Studio Brussel (24,8%).
MNM klokt af op 9,3 procent en gaat hier 0,5 procentpunt vooruit nadat het een hele periode een dalende trend had. JOE fm (7,56%) verliest bijna 1 procentpunt en moet Radio 1 (8,27%) laten voorgaan als de 5de zender in Vlaanderen.
Nostalgie, de derde landelijke commerciële zender, boekt een forse vooruitgang en komt tot het niveau van één jaar geleden.

 

Dit betekent dat alle VRT-netten samen een marktaandeel hebben van 62,33%. Medialaan Radio daalt van 23,39% naar 20,51%.

 

Zuiden

 

Radio Nostalgie krijgt een stevige klap. Na een opwaartse trend van twee jaar verliest de ‘Classics` zender bijna 3 procentpunt. Het komt nu terug op het niveau van W2013-1.
Radio Contact blijft de grootste zender in Wallonië, ook al gaat die lichtjes achteruit.
Bel RTL, VivaCité, Classic 21, NRJ en Pure FM gaan allemaal vooruit. VivaCité compenseert het verlies van de vorige Wave gedeeltelijk en Pure FM geniet van het hoogste marktaandeel in drie jaar. La Première en Fun Radio blijven stabiel.

 

Het aandeel van de RTBF-netten stijgt naar 35,29%.