Resultaten CIM cijfers Verspreiding pers 2016 Q2

FacebookTwitterLinkedIn

De dalende trend in de Vlaamse magazinemarkt blijft zich voortzetten. Zo gaat de totale meetbare verspreiding van weekbladen in Vlaanderen met 3,30 procent achteruit. Dat blijkt uit de CIM-cijfers die vrijdag gepubliceerd werden.

 

Er werden het laatste jaar 7,001 miljoen weekbladen verspreid, of 239.269 exemplaren minder dan vorig jaar. In Wallonië is de daling minder hard (-1,65%). Daar klokte men af op een verspreiding van 4.314.503 exemplaren. Voor heel België betekent dit een daling van 2,62% tot 11,591 miljoen exemplaren. De betaalde digitale verspreiding gaat erop vooruit, maar het CIM geeft alleen de cijfers bij de titels met een volledige historiek. Daaruit valt te concluderen dat in België er een stijging is van 16,49% tot 3.871 exemplaren.

 

De maandbladen kenden in België een opmerkelijke stijging van 6,40%. Deze opwaartse beweging valt volledig te verklaren in het feit dat Goesting een stijging kent van meer dan 160.000 exemplaren. Voor de Nederlandstalige titels betekent dit dan een stijging van 8,35%. Het valt dan ook op te merken dat deze cijfers genuanceerd moeten worden bekeken.

De uitsluitend Franstalige titels gaan met geven een meer “realistisch” beeld. Er is hier een daling van -3,22%. De titels die zowel in het Noorden als het Zuiden worden verspreid gaan met 1,67% erop vooruit.

 

Voor de tweemaandelijkse uitgaves zijn de cijfers negatief. In België is er een daling van 3,86 procent te noteren tot een verspreiding van onder de kaap van het miljoen exemplaren (993.511).

 

Alle Nederlandstalige kranten hebben minder papieren exemplaren verkocht. Met de digitale exemplaren meegerekend, boeken De Morgen (+2,12%) en De Tijd (+3,10%) een vooruitgang. De Standaard (-1,59%), Het Nieuwsblad/De Gentenaar (-4,16%) en Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet (-0,78%), Het Belang van Limburg (-1,37%), Gazet van Antwerpen (-4,34%) verliezen lezers.

 

Ook alle Franstalige kranten hebben minder papieren exemplaren verkocht. Met de digitale exemplaren meegerekend, blijven ze allemaal, behalve L`Echo (+1,38%), in het rood met La Dernière Heure (-6,26%) en Le Soir (-4,01%) als zwaarste verliezers, maar de stijging in de digitale verkoop doet de globale daling afzwakken.

 

De nieuwe CIM-cijfers gaan over een periode van het derde kwartaal van 2015 tot het tweede kwartaal van 2016. Hieronder vindt u een overzicht van de opmerkelijkste resultaten.

 

U vindt hier de volledige samenvattende tabellen.