Resultaten CIM cijfers Verspreiding pers 2014 Q3

FacebookTwitterLinkedIn

De laatste CIM-studie Pers toont de verdere daling van de magazinemarkt nogmaals aan. De totale meetbare verspreiding van weekbladen gaat met 1,64 procent achteruit. In Vlaanderen werden er 6,9 miljoen weekbladen verspreid, of 106.946 (-1,5 procent) minder. In Wallonië is de daling steviger (-1,87%). Daar klokte men af op een verspreiding van 4.430.871 exemplaren.

De maandbladen kenden een zwaardere terugval. De markt krimpte er met 5,84% en werden er 2,55 miljoen exemplaren verspreid.

Ook de tweewekelijkse uitgaven gaan achteruit met 4,25 procent tot 1,414 miljoen exemplaren.
Alleen de tweemaandelijkse uitgaven gaan er lichtjes op vooruit. Zij tekenen een stijging van 0,75 procent op en komen uit op 485.537 exemplaren.

 

Alle Nederlandstalige kranten hebben minder papieren exemplaren verkocht. Met de digitale exemplaren meegerekend, boeken De Standaard (1,65%) en De Tijd (1,73%) vooruitgang.

Het Belang van Limburg (-0,35%), Gazet van Antwerpen (-1,25%), Het Nieuwsblad/De Gentenaar (-0,73%) en Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet (-1,34%) verliezen lezers.

 

De Franstalige kranten gaan allemaal in het rood met La Dernière Heure (-7,47%) en Le Soir (-7,66%) als zwaarste verliezers.

 

De nieuwe CIM-cijfers gaan over een periode van het vierde kwartaal van vorig jaar tot het derde kwartaal van dit jaar. Hieronder vindt u een overzicht van de opmerkelijkste resultaten.

 

Weekbladen

 

Stijgers:

• TV Gids Primo stijgt met 7,92% tot 113.552 exemplaren.

• Der Wochenspiegel: + 2,38% tot iets meer dan 30.000 exemplaren.

• Teve-Blad: +10,45% tot 144.420 verkochte exemplaren.

 

Dalers:

• Joepie: -21,02% tot 35.341 exemplaren.

• Public: -20,25% tot 14.860 verkochte exemplaren.

• Flair (nl): -16,48% tot 75.895 verkochte exemplaren.

• Story: -16,24% tot 110.071 exemplaren.

• Humo: -15,23% van 141.583 tot 120.014 exemplaren.

• TV Familie + Blik: een terugval van 15,08% tot 74.860 verkochte exemplaren.

• Flair (fr): -15,97% tot 32.285 exemplaren.

• Dag Allemaal: een achteruitgang van 9,89% tot 306.390 exemplaren.

 

Maandelijks

 

Stijgers:

• Marie Claire Vlaams: etaleert positieve verspreidingcijfers en gaat van 11.189 naar 12.121 exemplaren. Een stijging van 8,33%.

• Markantmagazine: gaat omhoog met 3,43% tot 27.609 exemplaren.

• L`Eventail klimt tot 10.594 verkochte exemplaren (+4,64%).

• Top Santé: klimt vooruit tot 44.117 (+2,05%).

 

Dalers:

• Nest (fr+nl): een achteruitgang van 25,79% en zit nog tot 91.781 verkochte exemplaren.

• BeTV Magazine daalt met -24,33% en komt tot 99.250 exemplaren.

• Royals nl: kent een terugval van 21,12%% tot 12.336 verkochte exemplaren. Royals fr moet ook 17,65% toestaan (11.497 ex.).

• Beter bouwen en verbouwen + Je bâtis, je rénove: gaat achteruit tot 11.797 exemplaren (-20,58%).

• Grande: gaat achteruit met -24,65% en behoudt nog 5.486 verkochte exemplaren.

• Ché : daalt met 16,18% en komt uit op 15.064 verkochte exemplaren

• Marie-Claire Belgique: -13,85% tot 14.722 exemplaren.

• Libelle Lekker: zakt met -10,93% tot 36.277 exemplaren.

• Psychologies Magazine (nl): -10,58% van 7.294 naar 6.522 exemplaren. Psychologies Magazine (fr) gaat ook achteruit tot 11.326 exemplaren (-16,62%).

 

Tweemaandelijks

 

Stijgers:

• Menzo: blijft alweer toenemen tot 11.003 verkochte exemplaren (+20,44%).

• Stijlvol Wonen: gaat stevig vooruit (+62,65%) tot 14.094 exemplaren.

• Vlaamse Wielrijder en Biker: neemt toe met 3,11% tot 51.899 exemplaren.

• Maisons de Charme: klimt met 5,43 procent tot net geen 10.000 exemplaren.

• Neos Magazine: gaat omhoog met 11,73 procent tot 29.655 exemplaren.

 

Dalers:

• Davidsfonds Cultuurmagazine: een afname van 8,97% tot 48.441 verkochte exemplaren.

• Café Revue: een afname van 20,00% tot een verspreiding van 10.896 exemplaren.

• K-Boetiek: daalt serieus (-75,80%) tot 948 exemplaren.

• ProSport nl+fr: -63,33% tot 1.190 exemplaren.

 

In Luxemburg gaan L`Essentiel (+4,27%) en Le Jeudi (+9,17%) goed vooruit tot respectievelijk  102.585 en 10.752 verkochte exemplaren. Auto Moto (-6,16%), Télécran (-6,99%) en Luxemburger Wort (-5,58%) krijgen dan weer zware klappen.

 

Hier vindt u de samenvattende tabellen 2013 T4 – 2014 T3 terug.