NRJ Vlaanderen heeft met IP Belgium een nieuwe regie na het afhaken van de Var

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
NRJ

NRJ Vlaanderen kiest voor IP Belgium als nieuwe reclameregie. Het was nochtans de Var die begin juni na een pitch gekozen werd als verantwoordelijke regie van de nieuwe commerciële radiozender, maar zij trekken zich nu terug.

Saskia Schatteman, CEO van de Var, legt uit waarom: “We hebben ons geïnformeerd over de modaliteiten om onze bestaande opdracht, namelijk de reclamewerving voor de publieke omroep VRT, te combineren met een gelijkaardige opdracht voor een commercieel bedrijf. Dat bleek echter grote gevolgen te hebben voor ons als bedrijf. Om een Chinese muur op te trekken tussen de opdrachten voor de VRT enerzijds en voor NRJ anderzijds bleek een verregaande herstructurering nodig. Dit was op korte termijn onhaalbaar en daarom hebben we NRJ Vlaanderen laten weten niet te kunnen instaan voor de reclamewerving”.

Schatteman benadrukt verder dat deze beslissing niets te maken heeft met de heisa die was ontstaan over de mogelijke samenwerking tussen de Var en NRJ. Er was namelijk kritiek omdat uitgerekend de Var, een dochteronderneming van overheidsbedrijf VRT, zou instaan voor de reclameregie van een commerciële zender. Onder meer Medialaan (eigenaar van Qmusic en Joe) en de Vlaamse Radiovereniging (dat de belangen van de Vlaamse radio-omroepen verdedigt) lieten hun ongenoegen blijken.

De Var stopt nu dus eenzijdig de samenwerking met NRJ. Peter Quaghebeur, CEO van SBS, is niet tevreden: “De keuze om minder dan twee maanden voor de start van NRJ Vlaanderen de samenwerking als reclameregie eenzijdig te beëindigen, belemmert en verhindert de commerciële opstart van een nieuwe zender. Deze aanpak van de Var is bijzonder schadelijk voor de dynamiek binnen de Vlaamse radiomarkt. We brengen momenteel de schade van deze ontijdige beslissing in kaart en beraden ons over juridische stappen”.

De nieuwe radiozender gaat nu in zee met IP Belgium als reclameregie. “Zij zijn onder andere al verantwoordelijk voor reclame op Nostalgie en hebben ervaring bij het vermarkten van opstartende radio’s”, aldus Tom Klerkx van NRJ Vlaanderen.

Ter herinnering: NRJ Vlaanderen gaat dit najaar van start en mikt op actieve luisteraars tussen 14 en 44 jaar oud. Twee Vlaamse mediagroepen vormen de aandeelhoudersstructuur: 50 procent Mediahuis en 50 procent De Vijver Media (moederholding van SBS dat de televisiezenders VIER, VIJF en ZES beheert).

Bron: Belga.