MediaSpecs Summer Interview: Olivier Trop (The Oval Office) is gebruiker van het eerste uur, “MediaSpecs is handig als eerste aanzet van een mediaplan”

FacebookTwitterLinkedIn

Olivier Trop is sinds 2021 Managing Director van het communicatiebureau The Oval Office. Hij is er al sinds 2011 aan de slag, eerst als Director Strategy & Digital, nadien als Managing Partner en Strategy Director.

Trop is voor één keer niet te veel. We laten hem daarom graag aan het woord over de professionele mijlpalen met The Oval Office in het voorjaar en najaar, en zijn persoonlijke préférences tijdens de zomer.

Wat was voor u (professioneel/bedrijfsmatig) een belangrijke gebeurtenis in de eerste jaarhelft?

Het waren alvast drukke maanden met een paar hoogtepunten. Als ik er twee mag noemen: in januari hebben we binnen The Oval Office een Positive Impact Manager aangesteld met als doel onze klanten en medewerkers te begeleiden naar een duurzamere toekomst door zelf acties op te starten die positieve impact ambiëren voor de planeet. We hebben ondertussen een strak plan uitgewerkt met harde KPI’s voor de komende maanden.

Een tweede is ongetwijfeld de bewustwording van wat artificiële intelligentie kan en wellicht ook zal betekenen voor ons dagelijks leven en werk. Ik moet toegeven: hoe sceptisch ik 6 maanden geleden was, hoe enthousiast en gefascineerd ik nu kijk naar de snelle evolutie van ChatGPT, Midjourney en andere Stable Diffusion. Binnen ons bureau gaan we elke medewerker bekwamen in het professioneel gebruik van AI tools.

Waarop bereidt u zich voor in de tweede helft van het jaar? Wat staat er op de planning?

We gaan in het najaar onder impuls van onze nieuwe Creative Director – de naam houden we nog even geheim 😉 – verder werken op campagnes die empathie en experiences centraal stellen. Daarenboven gaan we de komende maanden ook hard werken aan employer branding en interne communicatiecampagnes voor klanten die we de laatste weken hebben gewonnen (zoals Tiense Suiker, Roularta, Lutosa of de Provincie Oost-Vlaanderen).

Wat is uw favoriete medium binnen uw bedrijf? En bij een ander bedrijf? In binnen- of buitenland?

Als bureau staan we voor experience-driven communicatie: als een merk een duurzame relatie wil opbouwen met zijn klanten en medewerkers is het belangrijk om het merk te doen beleven. Dat doe je in de eerste plaats door live (zoals events en activaties) te combineren met digitale en sociale media.

Gaat u op reis en naar waar? Heeft u een zomertip die u wil delen?

Deze zomer wordt het een paar dagen genieten aan de Belgische kust, maar we zijn einde mei al een weekje naar de Provence geweest, waaronder drie dagen Marseille. Een absolute aanrader wat mij betreft: een boeiende broeihaard van cultuur, gastronomie, natuur, zon en zee!

Wat is uw favoriete zomerdrankje?

Een Pineau Ginger Bliss! Een frisse, verkwikkende en aromatische cocktail op basis van Pineau des Charentes (n.v.d.r.: niet toevallig klant van The Oval Office). Je mixt gekoelde witte Pineau (6 cl) met ginger beer (5 cl) en citroensap (1cl) en voegt nog wat ijsblokjes toe. Als finishing touch, een partje limoen.

Welke zomerlectuur kan u aanraden? (Fictie / non-fictie)

Ik heb hier een paar boeken liggen die ik voor de zomer reserveerde: Rozeke, de eerste roman van Guillaume Van der Stighelen gebaseerd op zijn familiegeschiedenis; Hoogverraad, de laatste thriller van Steven Van Belleghem.

Een ander punt (professioneel of vakantie-gerelateerd) dat u graag wil aanstippen?

Ik kijk heel erg uit naar de Love Tomorrow Conference op 27 juli en in het bijzonder naar de keynote van Rutger Bregman. Verder heb ik ook nog een tripje naar Parijs gepland om de tentoonstellingen gewijd aan street artist en pop-art icoon Jean-Michel Basquiat te bezoeken, Basquiat x Warhol in de Fondation Vuitton tot 28 augustus en Basquiat Soundtracks in de Philharmonie de Paris tot 30 juli.

Om af te sluiten: gebruikt u de MediaSpecs Database en/of leest u het MediaSpecs Nieuws?

Absoluut, ik ben een gebruiker van het eerste uur en start mijn maandagmorgen steevast met het lezen van de nieuwsbrief! Ik apprecieer vooral dat ik snel en gemakkelijk up-to-date info kan terugvinden. De MediaSpecs Database is heel erg handig om een eerste aanzet van mediaplan op te maken of medialijsten op te stellen voor een PR-actie.