Belgische martech-markt in een jaar tijd verdubbeld

FacebookTwitterLinkedIn

Voor het derde jaar op rij is er een Supergraphic gemaakt die alle Belgische aanbieders van marketing technology oplijst. Het overzicht telt 202 tools, meer dan dubbel zoveel als een jaar eerder. Hiermee is België een van de snelstgroeiende landen in Europa.

In een jaar tijd is het aantal martech tools wereldwijd met 2.500 gestegen, zo blijkt uit het overzicht dat de Amerikaan Scott Brinker jaarlijks publiceert. Het geeft aan dat de markt blijft exploderen”, vertelt Frans Riemersma (MarTech Tribe), de Nederlandse marketingtechnologiespecialist die sinds enkele jaren de Europese editie van de ‘Supergraphic’ voor zijn rekening neemt. Vanaf 2021 doet hij dit met de hulp van BAM.

Uit de meest recente editie voor ons land blijkt dat het aantal aanbieders van marketingtechnologie meer dan verdubbeld is. De editie 2020 telde 97 tools, de editie 2021 telt er maar liefst 202. “Hiermee is België een van de toplanden in Europa”, aldus Frans Riemersma. “Het moet enkel Duitsland laten voorgaan.

Een dergelijk overzicht is om drie redenen belangrijk”, klinkt het bij Riemersma. “Het zal je probleem niet oplossen, maar er wel voor zorgen dat je beseft dat je een probleem hebt. Het zorgt met andere woorden voor awareness rond marketing technology en wijst marketeers de weg. Ten tweede geeft het een idee van de grootte van de markt. En ten derde heeft Europa in 2020 geoordeeld dat persoonsgegevens van Europeanen niet meer naar de VS mogen doorgespeeld worden. Dat betekent dat heel wat marketeers hun Amerikaanse tool door een Europese zullen vervangen. Zicht krijgen op de Belgische en Europese alternatieven helpt daarbij.

Riemersma merkt in België (nog) geen consolidatie. “Het aantal tools blijft maar toenemen”, zegt hij. “Wel merk ik dat de integratie tussen tools sterk verbetert. Het worden allemaal legoblokjes die in elkaar passen. Heel wat marketeers zijn nu dan ook bezig met het opzetten van een stack, een reeks tools die perfect samenwerken en die samen de tool set van een bepaalde functie vormen.

Binnen de tools is de eerste plaats niet langer voor de pijlers social & relationships, maar hebben content & experience tools deze overgenomen. Ook adtech groeit verder, maar hinkt in aantal nog steeds achter op de eerste twee categorieën als het gaat over het aantal beschikbare tools.