Newsmonkey gaat met Google samenwerken aan technologie die kan voorspellen of content viraal gaat

FacebookTwitterLinkedIn

Newsmonkey stapt in het Digital News Initiative (DNI) van Google. De reus uit Silicon Valley start dat fonds op om samen te werken met mediabedrijven op vlak van technologie en innovatie. Uit 1.200 inzendingen koos Google het project van Newsmonkey: Providence. “Met die tool, die we samen met de VRT en iMinds bouwen, gaan we voorspellen welke stukken viraal kunnen gaan”, aldus uitgever Wouter Verschelden.

 

De bedoeling van Google is simpel: met DNI maken ze een fonds van zo’n 150 miljoen euro dat de Europese nieuwsorganisaties moet helpen om digitaal “kwalitatieve journalistiek” te creëren. Eerder stapten al acht grote Europese kranten in het project: Les Echos, FAZ, The Financial Times, The Guardian, NRC Media, El Pais, La Stampa en Die Zeit. In een volgende fase, waarin de effectieve projecten gekozen worden, gaan ze ook projecten aan met startups, en één daarvan is Newsmonkey.

 

Wouter Verschelden: “Dankzij het innovatiefonds van Google kunnen we een technologische stap vooruit zetten. We geloven dat sterke storytelling en journalistieke kunde versterkt worden door instant feedback op basis van technologie”.

 

Providence is een tool waarmee de redacties van Newsmonkey en de VRT zullen kunnen voorspellen of bepaalde content viraal zal gaan of niet. Nog voor journalisten een artikel publiceren kunnen ze via de tool al zien of het viraal kan gaan of niet, alsook waar en wanneer ze bepaalde content best publiceren. Na publicatie zullen ze meteen kunnen zien hoe viraal het maximaal zal kunnen gaan. De tool zal er dus voor zorgen dat beide redacties hun nieuwsproductie, publicatiestrategie en online impact online kunnen optimaliseren.

 

Professor Piet Demeester van iMinds: “We hebben algoritmes ontwikkeld die accuraat voorspellen wat de viraliteit en consumptie van online nieuwsartikels in de nabije toekomst zullen zijn. Binnen Providence gaan we nu nog een stap verder door aan de hand van geavanceerde machine learning technieken de optimale online publicatiestrategie voor een volledige nieuwsdienst te voorspellen”.