Mediahuis verwerft mediagroep Saint-Paul Luxembourg, uitgever van Luxemburger Wort

FacebookTwitterLinkedIn

Mediahuis, actief in België, Nederland en Ierland, heeft alle aandelen verworven van mediagroep Saint-Paul Luxembourg van moederbedrijf Lafayette. Saint-Paul Luxembourg is uitgever van onder meer de titels Luxembourg Times, Télécran, Contacto en Luxemburgs oudste krant Luxemburger Wort. Lafayette, voormalig hoofdaandeelhouder van Saint-Paul Luxembourg, blijft via een minderheidsparticipatie in Mediahuis betrokken bij de groep.

De overname door Mediahuis zal Saint-Paul Luxembourg in staat stellen om haar digitale transformatie te versnellen. Daarvoor zal nauw worden samengewerkt met het huidige management van Saint-Paul Luxembourg. Tegelijkertijd zullen er twee Luxemburgse bestuurders in de raad van bestuur van Saint-Paul Luxembourg aanwezig zijn, met name François Pauly als voorzitter en Marc Wagener als bestuurder. Mediahuis bevestigt eveneens Paul Peckels als CEO en Roland Arens, Claude Feyereisen en Marc Schlammes als hoofdredacteurs.

Pit Hentgen, voorzitter van de raad van bestuur Lafayette: “Mediahuis is voor Saint-Paul Luxembourg een ideale partner: solide, innovatief en respectvol. Dit maakt dat het DNA van onze beide organisaties goed bij elkaar aansluit. Het partnerschap met Mediahuis staat er borg voor dat Saint-Paul Luxembourg als grootste Luxemburgse mediagroep haar identiteit en lokale verankering zal behouden.

De mix van nationaliteiten en culturen, in combinatie met een welvarend en innoverend ondernemersklimaat, maken van het Groothertogdom Luxemburg een interessante geografische uitbreiding voor onze groep“, zegt Gert Ysebaert, CEO Mediahuis Groep.

Luxemburger Wort

De nieuwstitels van Saint-Paul Luxembourg waaronder Luxemburger Wort, het oudste en grootste Luxemburgse dagblad, zijn een mooie uitbreiding van onze merkenportfolio“, vervolgt Gert Ysebaert. “Wij zijn trots dat onze groep vanaf nu onderdak biedt aan drie vooraanstaande kwaliteitskranten in de Benelux: De Standaard in België, NRC Handelsblad in Nederland en Luxemburger Wort in het Groothertogdom Luxemburg.”

Luxemburger Wort is het vlaggenschip van Saint-Paul Luxembourg. De krant verschijnt al sinds 1848, voornamelijk in het Duits, en sinds eind 2019 is ook een digitale e-paper beschikbaar. Het kwaliteitsdagblad is marktleider met dagelijks meer dan 150.000 lezers via de gedrukte krant en meer dan 100.000 lezers via Wort.lu. Over een periode van zes maanden bereikt het merk Luxemburger Wort met zijn gedrukte en digitale edities en internetsites in totaal meer dan 350.000 mensen. Dat is bijna 70% van de Luxemburgse bevolking, volgens een studie van TNS Ilres Plurimedia.

Momenteel zijn er 2 regies actief voor de titels van Saint-Paul:

  • Regie.lu (100% Saint-Paul) voor alle titels van Saint-Paul en de opdrachtgevers uit Luxemburg.
  • LuxMediaHouse (50% Saint-Paul) voor de commercialisatie van alle titels van Saint-Paul naar Belgische opdrachtgevers.

Informatie over alle media, de reclametarieven en contactgegevens van Saint-Paul Luxembourg vindt u in de MediaSpecs Database.