Mediaconcentratie in Vlaanderen: Terwijl het de grootste mediagroepen financieel voor de wind gaat, zien lokale en gratis pers zwarte sneeuw

FacebookTwitterLinkedIn

De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, heeft zijn jaarlijks rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen’ gepubliceerd.

Daaruit blijkt dat de Vlaamse mediasector, op een aantal uitzonderingen na, de coronacrisis goed heeft verwerkt. Zo mogen de groepen DPG Media, Mediahuis en Roularta 2021 als een zeer winstgevend jaar beschouwen. Niet alleen op de eigen Vlaamse markt, maar zeker ook op internationaal niveau kennen deze groepen een mooie groei.

In contrast met dit groeiverhaal, staat de sector van de lokale en gratis pers. “Onder andere De Streekkrant, Steps en het Limburgse huis-aan-huismagazine Jet hielden het voor bekeken, het verspreidingsgebied van Rondom / Passe-Partout decimeerde en het aantal regionale edities van de krant Het Laatste Nieuws zakte drastisch van 24 naar 15“, aldus de VRM.

Uit het jaarlijks onderzoek van de VRM m.b.t. de lokale journalistiek blijkt dat het gemiddeld aantal private lokale nieuwsmedia per gemeente daalt van 2,26 naar 1,84. Zowel gratis als lokale nieuwsmedia staan dus onder druk.

Bij de radio concludeert men dat er in Vlaanderen steeds meer digitaal naar radio wordt geluisterd. 41% van het totale luistervolume is intussen digitaal. Ook bieden de Vlaamse mediagroepen steeds meer podcasts aan. En het marktaandeel van de VRT-radiozenders blijft verder dalen, het laagste peil in de radiogeschiedenis.

Bij de televisie was eind november 2021 de verkoop van telecomoperator VOO aan Orange Belgium een belangrijke gebeurtenis. En de Vlaamse mediabedrijven zetten steeds meer in op web only reeksen en telenovelles. Stilaan ontstaat zo een nieuw format aan kortere ‘snackbare’ online content, ook wel midforms genoemd.

Wat kranten en online pers betreft had de gedrukte pers het de afgelopen jaren moeilijk door o.a. dalende verkoopcijfers en advertentieopbrengsten. De kranten lijken deze trend om te buigen. Bij de dagbladen verkochten quasi alle titels in 2021 meer kranten (print + digitaal) dan in 2020. Anderzijds kenden alle websites van de Vlaamse mediagroepen een significante daling van het aantal bezoekers. De bezoekerscijfers daalden terug tot naar het precorona-niveau.

De VRM publiceerde eveneens het Content Creator Protocol (CCP) dat content creators, influencers en vloggers moet toelaten op eenvoudige wijze te voldoen aan de nieuwe regelgeving hieromtrent.

Het volledige rapport kan u raadplegen in onze Insights-rubriek.