Vlerick Business School, SBS en Telenet lanceren whitepaper over addressable advertising

FacebookTwitterLinkedIn

Nieuwe technologische oplossingen maken het mogelijk om gebruik te maken van gepersonaliseerde televisiereclame, beter bekend als addressable TV advertising.

De whitepaper ‘Addressable Ads are shaping the future of TV marketing’ is het resultaat van een gezamenlijk onderzoeksproject van Vlerick Business School, SBS en Telenet en gaat dieper in op hoe deze technologie werkt, welke impact ze heeft op het lokale ecosysteem en welke spelers er baat bij hebben.

Het lokale ecosysteem onder druk. Vormt gepersonaliseerde tv-reclame de sleutel in de strijd tegen de GAFA?

België – en vooral Vlaanderen – heeft een uniek medialandschap dat gekenmerkt wordt door het aanbod van sterke lokale content. Maar lokale mediabedrijven krijgen het steeds moeilijker om op te boksen tegen internationale techreuzen zoals Google en Facebook.

Om die kwalitatieve content te kunnen blijven garanderen, zijn mediabedrijven grotendeels afhankelijk van reclame-inkomsten. Nu de reclamebudgetten meer en meer verschuiven naar spelers die zich buiten het lokale tv-ecosysteem bevinden, verliest het ecosysteem aan waarde. Dit onderzoek brengt het ecosysteem van de tv-reclame in kaart, legt de gevaren en opportuniteiten bloot en werkt oplossingen uit op basis van gebruik van data in tv-reclame.

Deze whitepaper geeft een status van waar de technologie van addressable TV advertising momenteel staat. Vertrekkende van het tv reclame-ecosysteem zoals we het kennen, wordt beschreven hoe de technologie van gepersonaliseerde reclame het ecosysteem beïnvloedt. De uitdagingen en de nieuwe waardepropositie worden toegelicht, om te besluiten met de voordelen voor de verschillende stakeholders.

Leen De Schaepdrijver, PHD Researcher bij Vlerick Business School: “Addressable advertising komt alle stakeholders in het ecosysteem ten goede. Voor de kijker wordt de reclame-ervaring meer gepersonaliseerd, meer gevarieerd en meer lokaal, wat leidt tot een betere consumer experience met een sterkere focus op content.”

Concurreren tegen techreuzen

De opmars van digitale media bedreigt de comfortabele positie waarin tv-reclame zich de voorbije decennia bevond. Digitale bedrijven sprongen als eersten op de kar van de technologische revolutie en maken nu dankbaar gebruik van de kracht van data. De digitalisering heeft het hele tv-ecosysteem grondig door elkaar geschud waardoor tv-reclame zich als het ware moet heruitvinden.

Tot voor kort waren gepersonaliseerde boodschappen op tv niet mogelijk, maar daar bracht addressable TV advertising gelukkig verandering in. Dankzij deze revolutionaire technologie slagen lokale mediabedrijven er in om het op te nemen tegen de dominante digitale reuzen. Addressable advertising is een innovatieve reclametechniek die de troeven van tv combineert met de voordelen van digitaal adverteren. Dit creëert zowel voor de consument als de adverteerder heel wat opportuniteiten. Toch staat deze reclametechnologie nog voor heel wat uitdagingen. Indien de mediasector erin slaagt om de obstakels te overwinnen, zal dit alle spelers in het lokale ecosysteem ten goede komen.