Seen from Space: Close-up van VOD in Franstalig België

FacebookTwitterLinkedIn

Voor zijn eerste grote studie over mediaconsumptie heeft de Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (CSA) in de Franse Gemeenschap een straffe prestatie neergezet: de Raad pakte uit met een wetenschappelijk document van 600 pagina’s en een ‘samenvatting’ van 242 bladzijden. Dit enorme document is gewijd aan een enquête die van de zomer 2019 tot aan de zomer 2020 werd gevoerd bij 2.200 Franstalige respondenten van 15 jaar of ouder. Het kwantitatieve deel, dat drie methoden van gegevensvergaring combineert (face-to-face, telefonisch en online), wordt aangevuld met een ‘kwalitatieve’ component bedoeld om motivaties en attitudes vast te leggen. Zo’n massa aan informatie is uiteraard moeilijk samen te vatten; we beperken ons dus tot enkele fragmenten.

Het eerste betreft de kennis van VOD-diensten. De vraag die peilde naar de naambekendheid van de diensten luidde: “Hier is een lijst met diensten. Kunt u me voor elk van hen vertellen of u er ooit van heeft gehoord?”. Ze werd gesteld voor 21 namen die allerlei soorten platformen combineren: VOD, maar ook sociale netwerken, illegale aanbiedingen (gratis download- en streamingsites) en zelfs krantensites. Ze bevestigde de universaliteit van het videoaanbod van YouTube en Netflix, maar ook van Facebook dat we niet per se op videogebied hadden verwacht. Disney+ komt niet in de lijst voor, omdat het onderzoek plaatsvond voor de lancering van het netwerk in onze contreien.

De volgende vraag werd alleen gesteld voor de gekende diensten: “Kunt u voor elk van de diensten uit de volgende lijst aangeven of u een abonnement heeft of dat u ze gebruikt om video’s op aanvraag te bekijken?” Om de penetratie van elk platform te definiëren, hebben we de resultaten uitgedrukt ten opzichte van de hele Franstalige bevolking. Daardoor behoudt de rangschikking het koptrio inzake naambekendheid: YouTube, Facebook en Netflix. Voor de eerste en derde is er een enorm verschil met hun meest directe concurrenten: de penetratie van de videosite Dailymotion is inderdaad relatief laag (om nog maar te zwijgen van Vimeo) en Amazon Prime loopt ook ver achter Netflix. Na de top drie komt het aanbod van de kabeloperatoren (46%), Instagram (41%) en RTBF Auvio (41%). Met respectievelijk meer dan 37% en 32% illustreren de gratis streaming- en downloadsites dat het illegale aanbod verre van verdwenen is.

De MAP-studie (‘Media: attitudes en percepties’) biedt een grote verzameling informatie over audiovisuele consumptie in brede zin. De komende weken zal ze ongetwijfeld enkele interessante inzichten opleveren, helaas beperkt tot Franstalig België.

Redactie: MM.