Topbedrijven besteden meer aan UX en minder aan SEO en SEA

FacebookTwitterLinkedIn

Bedrijven en organisaties investeren steeds meer in user experience (UX) en steeds minder in organische (SEO) en betaalde (SEA) vindbaarheid. Dat blijkt uit de Global Marketing Engagement Index™, een jaarlijks onderzoek van internationaal PR- en marketingbureau Team Lewis.

De online vindbaarheid van bedrijven daalde dit jaar van 56 naar 47 procent. Bedrijven kwamen gemiddeld op lagere posities terecht in Google zoekresultaten en bezoekers spendeerden minder tijd op landingspagina’s. Daarnaast valt op dat organisaties steeds minder communiceren over maatschappelijke initiatieven, zoals de inzet voor diversiteit, inclusiviteit en duurzaamheid. Hoewel dit onderwerp de afgelopen jaren actueel was, dalen de scores van 65 procent in 2021 naar 56 procent in 2022. Verder plaatsten bedrijven minder mediacontent op hun website denk aan casestudies en informatie rond producten en/of diensten. In 2021 scoorden de onderzochte bedrijven op dit topic nog 56 procent en in 2022 daalde dit percentage naar 35 procent.

Team Lewis gebruikt voor dit onderzoek de Marketing Engagement Tracker (MET), een zelf ontwikkelde methode waarmee het bureau de top 300 grootste bedrijven ter wereld analyseert. De index wijst scores toe aan de inzet van verschillende marketingkanalen.

Onverwachte resultaten

De onderzoeksresultaten zijn in strijd zijn met de verwachtingen van het PR-en marketingbureau.

Matt Robbins, VP Insights & Research van Team Lewis: “We zien bedrijven meer investeren in gebruikerservaring, maar daartegenover zien we de uitgaven voor SEO en SEA dalen. Dat vinden we opvallend, aangezien een verbeterde gebruikerservaring weinig meerwaarde heeft als de website niet goed vindbaar is.” De oorzaken van deze onverwachte resultaten zijn volgens Robbins te wijten aan de huidige wereldwijde economische context: ‘’We hebben te maken met hoge inflatie ondanks de optimale werkgelegenheid. Dit betekent dat bedrijven geconfronteerd worden met de druk van stijgende kosten. Investeringen op marketinggebied worden teruggeschroefd en dat is een kortetermijnoplossing. Het opbouwen van een merkreputatie duurt jaren, maar kan snel verloren gaan.’’

Download hier de Global Marketing Engagement Index 2022.