CIM: Mediatrends in België

FacebookTwitterLinkedIn

Belgen houden van audiovisuele en digitale media. Dat blijkt opnieuw uit de laatste CIM Establishment Survey (ES): 97% van de Belgen zegt de afgelopen 30 dagen videocontent te hebben bekeken (op televisie of online) en 86% heeft naar audio geluisterd. Liefst 82% van de bevolking 12+ zegt dagelijks online te surfen.

Natuurlijk laat de ES toe om het gebruik van ‘mediatoestellen’ en de meest bekeken en beluisterde types content met veel meer detail te analyseren.

Televisie meest verspreid, smartphone meest gebruikt

Van alle toestellen die gebruikt worden om mediacontent te bekijken, heeft televisie nog altijd de hoogste penetratiegraad: 95,5% van de Belgen zegt er een te hebben. In één derde van de huishoudens is er zelfs meer dan één tv-toestel. De smartphone en de laptop vervolledigen de top 3: ze zijn allebei aanwezig bij minstens driekwart van de bevolking.

Dit betekent niet dat het tv-toestel ook het meest gebruikt wordt, alle media samen. Die prijs gaat naar de smartphone, veruit het meest gebruikte toestel om op internet te surfen en het op één na meest gebruikte toestel om videocontent te bekijken. Voor audiocontent zijn de autoradio en de radio nog steeds de meest gebruikte toestellen. Maar de jongsten gebruiken ook steeds vaker de smartphone voor audio: bij de 12-34-jarigen staat de smartphone op de derde plaat.

Streaming: grote uitdager in video…

Na de vraag ‘hoe’, is het interessant om te kijken naar het type content dat gebruikt wordt. In video zijn het nog steeds de klassieke tv-zenders die de hoogste penetratiegraad halen. De televisiemedia zijn het meest aanwezig in het type content: live (79,9% van de Belgen heeft de afgelopen 30 dagen live tv gekeken), opgenomen (54,2%), on demand (27,2%), of zelfs als fragmenten op de sites en applicaties van de televisiezenders (5,9%).

Het bekijken van films en video on demand op de streamingplatformen staat op de derde plaats op het podium voor de Belgische bevolking met een penetratiegraad van 40,4%. Maar let op: dit type medium is wel de winnaar bij jongeren tussen 12 en 24 jaar, gevolgd door live televisie en video’s op sociale media. Geen wonder dat internationale spelers zoals YouTube, Netflix, TikTok of zelfs Disney+ een steeds groter deel van de taart naar zich toe trekken. Zo wordt TikTok bijvoorbeeld gebruikt door 60,7% van de 12-24-jarigen.

…en in audio

In audio zijn het ook de traditionele media die het voortouw nemen: live FM-radio is veruit het meest beluisterde medium (60% van de Belgen heeft er de afgelopen 30 dagen naar geluisterd). Dat wordt 74,9% als we dit combineren met het luisteren via DAB+, op een televisie, op een site of in een app of via een radio aggregator.

Streaming wordt beluisterd door iets meer dan één kwart van de Belgen en krijgt de tweede plaats op het podium. Hier is Spotify de onbetwiste koploper, met meer dan één op vijf Belgen. Maar net als bij video zijn de jongsten het meest dol op streaming, het eerste audiomedium in deze leeftijdscategorie.

Muziek via videoplatformen, zoals YouTube, maakt het podium compleet. De podcast is nog steeds in groeimodus met 5,8% van de Belgen die er de afgelopen 30 dagen naar geluisterd hebben. Dit formaat is echter populairder onder jongeren.

Facebook, YouTube en Netflix boven

Bij de sociale media blijft Facebook het populairst: meer dan twee derden van de Belgen van 12 jaar en ouder zegt dat ze Facebook minstens één keer in de afgelopen 30 dagen bezocht hebben. Instagram (39,2%), TikTok (19%), Snapchat (18,9%) en Pinterest (18,4%) vervolledigen de top 5.

YouTube is het belangrijkste online video platform, ook al bekijken Belgen steeds meer video’s op (andere) sociale netwerken. Netflix domineert de streamingplatformen met 38,1% gebruikers, vergeleken met 11,9% voor Disney+, zijn belangrijkste concurrent.