The New Consumer is een jaarlijks kwantitatief onderzoek dat verschuivingen in het aankoopgedrag bij de Belgische consumenten in kaart brengt. Het onderzoek peilt naar het koopgedrag van consumenten en hun verwachtingen rond innovaties in energie en woning, mobiliteit, voeding en bankzaken. Deze 4 sectoren zijn goed voor 75% van het huishoudbudget.
The New Consumer geeft ons niet enkel inzicht over het gedrag van de consument in het verleden. Het zorgt er ook voor dat we veranderend consumptiegedrag kunnen verklaren en voorspellen naar de toekomst toe.
Methodologie
Het veldwerk gebeurde in maart 2014. Met meer dan 2.000 respondenten zijn de resultaten representatief voor Vlaanderen en Wallonië en is deze studie een handige tool voor elke adverteerder die wil inspelen op deze veranderingen in het consumentengedrag.
The New Consumer is een initiatief van de Persgroep Advertising, C-Change, Burat Research & Strategy en Universiteit Gent. De segmentatie gebeurde onder leiding van professor Gino Verleye.
Het onderzoek deelt The New Consumer op in 6 segmenten.
Passives, 18-34
Laag inkomen of werkloos
Wonen thuis
Leven niet in de stad
Mediaconsumptie: laag behalve social media
Blijven bij de pakken zitten
Next Generation, 18-34
Studenten en jonge ondernemers
Leven vooral in Brussel
Nieuwsgierig
Actieve mediagebruikers (zowel traditioneel als social)
Fixers, 35-54
Tweeverdieners
Tech savy`
Heeft als consument de touwtjes in handen
Mediaconsumptie: Voorkeur voor TV en smartphone of tablet
New Citizens, 35-54
Alleenstaande moeders, werklozen, studenten
Economische crisis zet aan tot pragmatisch consumptiegedrag
Optimistisch probleemoplossend
Mediaconsumptie: Focus op vrouwenmagazines
Senior Savers; 55-64
Bewust op zoek naar interessante financiële oplossingen`
Maken groepsaankopen
Mediaconsumptie: Voornameklijk krant en TV
Small is beautiful, 55-70
Zoekt naar kwaliteitsproducten
Maken groepsaankopen
Kritische consumenten
Situeren zich vooral in Wallonië
Mediaconsumptie: Radio, magazines en nieuws websites
Resultaten
De nieuwe consument is zich goed bewust van zowel de economische als de ecologische crisis. Hij maakt zich geen illusies, maar blijft ook niet bij de pakken zitten. Hij verwacht van merken en producenten dat ze met creatieve en vernieuwende oplossingen komen. Hij heeft controle over zijn eigen gedrag, is creatief, kritisch en wil vooral het goede voor zichzelf en voor de wereld rondom hem. Deze nieuwe, zelfredzame consument is online, spaarzaam en streeft duurzaamheid na. De kwaliteit van het product staat centraal, maar wat die kwaliteit is bepaalt de consument zelf. Merken houden hier best rekening mee, want deze consument vindt zijn oplossingen vaak in nieuwe en onverwachte initiatieven die op deze nieuwe visie van kwaliteit inspelen.