The House of Marketing en de Unie van Belgische Adverteerders (UBA) presenteren de resultaten van de Yearly Marketing Survey 2014

FacebookTwitterLinkedIn

 

The House of Marketing en de Unie van Belgische Adverteerders (UBA) hebben voor de elfde keer hun krachten gebundeld voor de Yearly Marketing Survey, waarbij de trends en uitdagingen van de marketeer worden onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat marketeers opnieuw vertrouwen hebben in de toekomst van marketing.

 

Het gebrek aan mediakennis

Het grootste deel van het marketingbudget gaat naar media. Toch bekent 43% van de marketeers over onvoldoende mediakennis te beschikken om een efficiënt en effectief mediaplan te bouwen. Dit betekent dat investeren in mediakennis onontbeerlijk is om tot een juiste balans tussen traditionele en digitale media te komen.

 

Storytelling, de belangrijkste vaardigheid van de marketeer?

Content marketing is geen hype. Marketeers zijn overtuigd van de toegevoegde waarde om engagement met de consument te verhogen, zowel in B2B als in B2C. Toch zijn ze nog aan het zoeken om deze strategie correct in te zetten: Wat met copywriting en design? Hoe de Return On Investment berekenen?

Het is opvallend dat ongeveer de helft van de marketeers storytelling aanduidt als de belangrijkste vaardigheid van de marketeer”, zegt Karolien Vanhelden. “Het echte buzzwoord is echter storydoing: doen wat je zegt en zeggen wat je doet, met duidelijke bedrijfswaarden voor ogen.

 

Big Data, enkel voor de happy few?

Het merendeel van de marketeers (85%) is overtuigd dat Big Data vroeg of laat impact zal hebben op haar bedrijf. Toch is ongeveer één derde nog steeds niet proactief bezig met Big Data. Waarschijnlijk zijn veel aspecten nog onduidelijk voor marketeers, zoals tools en privacy issues (één van de buzzwoorden dit jaar). Aan de andere kant is het verwonderlijk dat 65% wel reeds Big Data op haar prioriteitenlijstje heeft staan. Marketeers moeten zich nog bewust worden van het verschil tussen business intelligence (interne bedrijfsdata) en Big Data (matchen van gegevens uit externe databanken met interne bedrijfsgegevens).