Adform RTB Trend Rapport Europe Q4: groei van de bestedingen in Europa in 2013 +366%

FacebookTwitterLinkedIn

 

2013 was een jaar van extreme groei voor programmatic advertising. Volgens het RTB Trend Rapport Europe van Adform besteedden de Europese adverteerders in 2013 366% meer aan automatic/programmatic buying en real time bidding.

 

Tijdens het begin van de vakantieperiode (okt. 2013) was er een piek in de bestedingen. Rond Kerstmis was er een dip die te wijten lag omdat adverteerders meer campagnes hadden geboekt via traditionele media.

 

De CPM steeg in 2013 met 67%. Wat opviel is dat er geen scherpe pieken meer zijn in de prijzen. Dit kan betekenen dat de industrie volwassen wordt. De verwachtingen zijn ook dat als meer adverteerders en uitgevers programmatic buying in hun jaarplannen zouden opnemen, er een prijsstabilisatie zou ontstaan.

 

Adform trekt in het rapport dan ook de conclusie dat programmatic meer is dan een hype en dat men overtuigd moet zijn van de kracht ervan.