The Big Marcom Survey 2021: Gaan Belgische kmo’s de wereldwijde trends achterna?

FacebookTwitterLinkedIn

De marketingwereld staat niet stil. Consumenten willen, krijgen en verwachten steeds meer. Om de juiste communicatiestrategie te blijven bepalen, zijn inzichten dus cruciaal. Hoeveel belang hechten bedrijven en organisaties aan marketingcommunicatie? Hoe besteden ze hun budget precies? Wat met de actuele trends in het kmo-landschap? Dit en nog veel meer wordt behandeld in het jaarlijkse Big Marcom-onderzoek dat strategisch B2B-marketingbureau “comma, brand strategists” uitvoert om de vinger aan de pols te houden.

De enquête richt zich tot de ondernemer-zaakvoerders, de marketeers, de HR-verantwoordelijken en communicatieverantwoordelijken van kleine en middelgrote bedrijven. De focus ligt dus op kmo’s, wat de peiling uniek maakt in ons land. Ook bedrijven in onze buurlanden worden ondervraagd om de resultaten te verruimen.

Met dit onderzoek wil comma, brand strategists een duidelijk beeld schetsen van de uitgaven, keuzes en prioriteiten in een marketinglandschap in volle verandering. Over de hele wereld zijn evoluties merkbaar in de manier waarop consumenten in aanraking kunnen en willen komen met marketingcommunicatie. The Big Marcom Survey zal voor u uitwijzen in welke mate die trends voor België en haar buurlanden gelden.

Dit is ondertussen de zesde editie van het Big Marcom-onderzoek. Klik hier om deel te nemen aan de survey.

Belgische kmo’s: pioniers, snelle volgers of achterblijvers?

Door te werken aan hun online zichtbaarheid kunnen kmo’s hun naamsbekendheid, geloofwaardigheid en verkoopcijfers gevoelig verhogen. Dat is geen nieuw gegeven. Wel is het zo dat er elk jaar nieuwe platformen en opportuniteiten bijkomen. Dat maakt het nog belangrijker om een duidelijke digitale strategie op te stellen. Die strategie intern bepalen en uitvoeren is vaak een tijdrovend proces en vergt specifieke expertise. Daarom wordt in de survey ook bevraagd in welke mate kmo’s samenwerken met externe partners hiervoor.

In de huidige zee van opties is SEO dé springplank om online gevonden te worden. Consumenten grijpen massaal naar hun mobiele toestellen om te zoeken naar lokale bedrijven in de buurt. Cijfers van HubSpot tonen aan dat dat aantal zoekopdrachten in de afgelopen twee jaar met maar liefst 200 procent steeg. Online platformen doen tegenwoordig dus meer en meer dienst als verkoopkanalen. Bijgevolg peilt de survey ook naar de mate waarin kmo’s op dit moment al proactief communiceren over hun eigen bedrijf met de bedoeling hun verkoopcijfers op te trekken.

Met 2020 als katalysator wordt meer dan ooit ingezet op sociale mediacampagnes. Meer nog, we kunnen zelfs spreken van een stortvloed aan kanalen. Facebook is nog steeds koploper als het gaat om het grootste bereik op sociale media, maar naargelang de doelgroep kunnen andere kanalen effectiever zijn. Nieuwkomers zoals TikTok en Waze zijn hiervan een mooi voorbeeld. In welke mate kennen en gebruiken kmo’s die kanalen? En wanneer worden die verschillende media het best ingezet? De peiling zorgt voor een scala aan antwoorden en inzichten waarmee bedrijven aan de slag kunnen.

Waarom deelnemen?

Alle deelnemende bedrijven ontvangen een exclusief rapport met resultaten. Daarmee krijgen ze een objectieve blik in handen en kunnen ze zich benchmarken. Die inzichten bieden een unieke kans om stil te staan bij hun eigen marketingcommunicatie én die van de concurrentie. Alle deelnemers maken bovendien kans op één van de vijf plaatsen om een workshop digitale strategie te volgen, bij comma of via webinar.