Big Marcom Survey gaat internationaal

FacebookTwitterLinkedIn

Voor het vierde jaar op rij pakt comma, merkenmarketeers uit met de Big Marcom Survey. Deze enquête richt zich specifiek tot de zaakvoerders, de marketeers en de hr- en communicatie-verantwoordelijken van kmo’s in Vlaanderen. Door hun respons kan er een realistisch beeld gevormd worden van de prioriteiten, de uitgaven en de keuzes in een marketinglandschap dat volop in beweging is. Voor de respondenten is het een ideale gelegenheid om eens grondig stil te staan bij de vele facetten van hun marcom-processen.

Benchmarking

De inzichten van de Big Marcom Survey worden gebundeld in een exclusief rapport waarmee de deelnemers kunnen benchmarken. De survey biedt actuele antwoorden op essentiële vragen die elke kmo zich stelt. Hoe en in welke mate zetten groeibedrijven in op marketing en communicatie? Welke tools, kanalen en technieken gebruiken ze? Welke verbanden zijn er merkbaar? Is er een correlatie tussen de bestedingen en de groei? Wat zijn de evoluties en de buzzwords?

Over de grenzen heen

In tegenstelling tot de voorbije jaren wordt de enquête dit jaar ook verspreid via Tribe Global, het internationale netwerk van agentschappen uit zestien landen waar comma, merkenmarketeers toe behoort. De buitenlandse respons zal een extra ijkpunt opleveren om de resultaten van onze kmo’s ook in een bredere, mondiale context te situeren.

Streefdoel 2019: 1.000 respondenten

Om de resultaten nog significanter te maken, streeft comma, merkenmarketeers naar 1.000 deelnemers aan de survey van 2019. Om de respons extra te stimuleren, maken alle deelnemers kans op één van de vijf plaatsen voor een workshop digitale strategie van comma, merkenmarketeers. Daarnaast krijgt iedereen sowieso zijn eigen exemplaar van het Big Marcom Survey 2019 rapport.

Deelnemen kan via deze link.

Resultaten 2018

Uit de survey van 2018 kwamen enkele opmerkelijke resultaten uit de bus. 63 procent van de bedrijven liet een significante groei optekenen. 49 procent van de respondenten verklaarde dan weer dat ze meer budget hadden besteed aan hun marketing en communicatie. Er is dus klaarblijkelijk een verband tussen de marcom-inspanningen en de omzetstijging.

Het was ook overduidelijk dat online communicatie fors aan populariteit heeft gewonnen. Het budget voor websites, sociale media en Google AdWords steeg gevoelig. Dat heeft een negatieve impact op de bestedingen in traditionele media zoals print, outdoor en televisie. De meest gebruikte sociale mediakanalen waren Facebook (30%) en LinkedIn (25%).

Het volledige rapport kan u hier raadplegen.