Target Group Monitor: CIM analyseert de levensstijl van de Belgen

FacebookTwitterLinkedIn

Zoals elk jaar analyseert de Target Group Monitor (TGM) de levensstijl van de Belgen aan de hand van een enquête die dit jaar tussen september 2022 en mei 2023 bij 4.218 personen werd uitgevoerd. Er werden 1.200 vragen gesteld aan deze representatieve steekproef van de Belgische bevolking om een beter inzicht te krijgen in hun consumptiegewoonten en levensstijl.

Hoe evolueert de Belgische consumptie in tijden van verschillende crisissen? Ontdek enkele cijfers en trends in onderstaande presentatie.

De inflatie lijkt een impact te hebben op de koopgewoonten voor voeding, met een stijging van de consumptie van witte producten. We stellen ook vast dat de Belgen minder interesse hebben voor bio, lokale, fair trade of ecologische producten, na een sterke stijging het jaar ervoor.

Covid lijkt eindelijk achter ons te liggen en de Belgen trekken weer naar het buitenland op vakantie. Frankrijk blijft het land dat de voorkeur geniet van onze landgenoten.

Vervolgens kijken we naar de energiebronnen die thuis worden gebruikt, met trends die zich voortzetten in het gebruik van aardgas, zonne-energie en pellets, maar ook evoluties die contrasteren met vorig jaar, vooral op het vlak van de intentie om van elektriciteits- of gasleverancier te veranderen. De energiecrisis lijkt voorbij.

Tot slot hebben we ook gekeken naar trends in online winkelen, zowel op websites of apps van winkels als op algemene platformen voor online winkelen.