Seen from Space: (S)VOD in België

FacebookTwitterLinkedIn

De Digital Consumer Trends van Deloitte hadden een grote primeur in petto: de gegevens die in juli verzameld werden bij 2.000 respondenten laten een scherpe daling zien (van 53% in 2022 naar 47% dit jaar) in het aangegeven gebruik van SVOD (Subscription Video On Demand), het acroniem dat staat voor betaalde streamingdiensten zoals Netflix, Streamz, Disney+ en anderen.

De belangrijkste speler in deze markt, Netflix, evolueert precies in dezelfde richting en registreert een daling van 46% naar 38% tussen 2022 en 2023. Tegelijkertijd verliest Disney+ 3 punten, van 18% naar 15%, maar Amazon Prime Video stijgt 2 punten, van 10% naar 12%. Kortom, niet veel reden tot vreugde.

De redenen die Deloitte geeft zijn vrij duidelijk: ze weerspiegelen de stijgende kosten om in ons levensonderhoud te voorzien en de keuzes waar de ‘gemiddelde’ consument voor staat. Een aantal respondenten zegt dat ze hun abonnement ‘niet genoeg gebruiken’ om de prijs te rechtvaardigen.

Het afscheid van SVOD is echter niet per se definitief, want sommigen laten de deur open voor interessantere aanbiedingen (ter herinnering, de goedkopere Netflix met reclame-optie is bij ons niet beschikbaar).

Dichter bij huis wijzen de Belgische gegevens van de Global Web Index (GWI) eerder op een vertraging dan op een echt verlies.

Uiteraard is dat aanleiding genoeg voor een methodologische controverse: Deloitte vertrekt van een eenmalige enquête bij respondenten tussen 18 en 75 jaar, terwijl de GWI een doorlopend onderzoek is dat elk kwartaal wordt uitgevoerd en betrekking heeft op de leeftijdsgroep van 16 tot 64 jaar. De laatst beschikbare gegevens van dit onderzoek lopen tot het einde van de eerste helft van 2023.

De netto-penetratie van “videodiensten”, die niet noodzakelijk betaaldiensten zijn, evolueert dus wellicht in verschillende richtingen, afhankelijk van de taal van de respondenten, maar lijkt – tot nu toe – geen duidelijk neerwaartse trend te volgen, zoals wordt gesuggereerd door Deloitte (dat zich echter alleen lijkt te interesseren voor betaaldiensten).

Volgens de GWI worden de belangrijkste SVOD-aanbiedingen (Netflix, Disney+ en Amazon Prime) gekenmerkt door verschillende evoluties afhankelijk van de taal, waarbij Netflix en Disney+ licht dalen bij de Franstaligen, bij wie Amazon groeit, maar doet zich precies de tegenovergestelde trend voor bij de Nederlandstaligen.

Kortom, er heerst een zekere onduidelijkheid over het onderwerp, om goede redenen zoals enquêtetechnieken en bevragingsmethoden, maar het is moeilijk voor te stellen dat er een plotselinge daling zou zijn tussen het einde van de periode die momenteel door de GWI wordt bestreken (tot juni) en die van de Deloitte-enquête. Idealiter zouden de betrokken spelers openbare en verifieerbare verklaringen afleggen.

https://www.space.be/img/upload/795bac23c67d3bdc01cc43d299b55a1f.jpeg

Redactie: MM.