Space Essentials – Mediagroepen: op zoek naar publiekcommunities (vervolg)

FacebookTwitterLinkedIn

Zoals aangekondigd vervolgen we onze studie naar de (eventuele) gelijkenissen in het publiek van de Belgische mediagroepen. Ter herinnering, de basisvraag is: “Worden de verschillende  verschijningsvormen van de titels van een mediagroep telkens door hetzelfde publiek geconsumeerd?” Volgens deze logica zouden trouwe consumenten van één type medium (televisie bijvoorbeeld) ook trouwe consumenten moeten zijn van een ander medium van dezelfde familie (radio bijvoorbeeld). Vandaag bestuderen we de VMM-groep (Vlaamse Media Maatschappij) en de RTBF (radio en televisie).

 

In een notendop:

• Op basis van een eerdere analyse hebben we deze keer de verschillende soorten radio- en tv-consumenten van de mediagroepen VMM en RTBF gekruist.

• Zoals in de vorige studie (VRT en RTL) is de gelijkenis in profiel tussen trouwe (of minder trouwe) consumenten van de radio- of televisiekanalen van deze groepen niet duidelijk.

• Vooral VMM lijkt met zijn televisiestations een publiek te bekoren dat zeer sterk verschilt van de trouwe consumenten van de radiozenders van de groep.

• Het idee van publiekcommunities rond de audiovisuele mediamerken lijkt dan ook uiterst twijfelachtig.

• Over de mediawebsites kunnen we geen uitspraken doen omdat we die met de gebruikte methode en beschikbare gegevens niet op dezelfde manier kunnen bestuderen.