Space Essentials – Franse zenders nog altijd zeer aanwezig in België

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn

Sinds 5 januari 2009 mag van de Franse regering tussen 20 uur en 6 uur ‘s ochtends geen reclame meer worden uitgezonden op de zenders van France Télévisions. Deze belangrijke wijziging betekent niet noodzakelijk dat de hoeveelheid uitgezonden reclame verminderd is, want France Télévisions lijkt geleidelijk aan zijn overdag geprogrammeerde reclamezendtijd meer te hebben gevuld. Op het gebied van uitzending hebben alle tv-zenders – Belgische en Franse – de voorbije jaren trouwens hun reclamevolume verhoogd. Maar als wij de zaken bekijken vanuit het standpunt van de Belgische kijker, dan gaat de raming van het aantal geziene reclamespots tijdens een gemiddelde dag of week van 2010 erop achteruit in vergelijking met vroeger: ook al zenden de – Belgische en Franse – zenders meer reclame uit, toch wil dat niet noodzakelijk zeggen dat meer mensen er naar kijken. Deze onbetwistbare daling van de reclameverzadiging die wij kunnen waarnemen, verandert echter niets aan een structurele realiteit: de Franstalige tv-kijker wordt aan meer televisiereclame blootgesteld dan de tv-kijker in het noorden van het land (ook al hebben de Vlaamse zenders hun reclamezendtijd in 2010 uitgebreid). De visibiliteit van een reclamecontact is dus in verhouding lager in het zuiden van het land.

 

In een notendop:

• Het reclameverbod na 20 uur op France Télévisions, dat sinds 2009 van kracht is, heeft het reclamevolume dat door de Franse zenders wordt uitgezonden en dat te zien is in België, maar weinig verminderd.

• Toch heeft de combinatie van een relatief dalend bereik en een inkrimping van het aantal reclameblokken tot een daling geleid van het gemiddelde aantal geziene spots door de Belgische tv-kijkers, en dan vooral de Franstalige.

• De planning van de reclamezendtijd vertoont aanzienlijke verschillen tussen België en Frankrijk: kort gezegd verkiezen de Belgische zenders korte blokken, die zij desnoods opdrijven. De “reclametunnels” zijn een Frans en – een heel klein beetje – een Vlaams verschijnsel.

• Door de Franse zenders in aanmerking te nemen lijkt dit de zichtbaarheidsduur van reclamecampagnes te verhogen: voor producten die voordeel halen uit de impact van Franse campagnes, is het gevolg dat deze impact de campagnes met bijna 2 weken verlengt.

• Een product is gemiddeld 9 weken aanwezig in de reclameblokken op tv (situatie 2010). De realiteit is echter zeer verschillend.

• Op dezelfde manier is een product aanwezig bij 37 nationale GRP per week. Een waarde die de zwaargewichten van de televisiereclame vlot verpulveren. Om zichtbaar te zijn, kunnen wij de minimale referentiewaarde op ± 50 nationale GRP per week situeren. Een realiteit die per sector te preciseren is, natuurlijk.