Ook al zijn er steeds meer sites en applicaties met video content, volgens de laatste Establishment Survey (ES) van het CIM is Netflix na YouTube het sterkst ingeplant in België. Netflix is het grootste SVOD-platform ter wereld met 160 miljoen abonnees en is in België aanwezig sinds 2014. Het wordt beschouwd als bedreigend en bedreigd, maar is sowieso een fundamentele speler in de revolutie die onze kijkgewoonten de afgelopen jaren treft.
Eén Belg op drie (12+) verklaart Netflix te gebruiken (op alle devices). De proportie is identiek in het noorden en het zuiden, goed voor meer dan drie miljoen mensen en een miljoen abonnementen in België. De groeicijfers zijn spectaculair. In twee jaar is het aantal gebruikers met meer dan 50% gestegen bij de 12-34-jarigen en bijna verdubbeld bij de 35-plussers. Er is wel sprake van een enorme generatiekloof. Bij de 12-24-jarigen verklaren twee respondenten op drie Netflix te gebruiken; bij de 55-plussers is dat slechts 8%. 56% van de gebruikers is inderdaad jonger dan 35 jaar en 33% is jonger dan 25. 56% behoort tot de sociale groepen 1 tot 4; de kans om deel uit te maken van gezinnen van minstens 3 personen is groot, gezien de leeftijd van de desbetreffende personen.
Netflix is daarentegen uniseks. De typische Netflix-gebruiker is een jonge man of vrouw die nog bij zijn of haar ouders woont in een eerder ‘gegoed’ gezin. Dat verklaart wellicht een op het eerste gezicht verbazend feit: slechts de helft van diegenen die verklaren Netflix te gebruiken, verklaart dat ze de dienst soms op hun televisietoestel bekijken. Dat lijkt op het eerste gezicht weinig, maar gezien de jonge leeftijd van de meeste gebruikers, is het heel aannemelijk. Dat geeft uitzicht op een relatief hoog globaal bereik. Ook al is Netflix niet als dusdanig geïdentificeerd in de CIM TV, is een groot deel van het stijgende Other Screen Usage van de afgelopen jaren ongetwijfeld aan de SVOD-dienst toe te schrijven. Maar de studie registreert enkel het televisiebereik, waardoor het bereik van de helft van de gebruikers dus ontbreekt, net zoals het bereik van diegenen die Netflix op televisie bekijken als ze op andere devices zitten. Het uiteindelijke cijfer zou veel hoger kunnen zijn dan we denken.
Het is duidelijk dat Netflix er zijn handen vol aan zal hebben om zijn leidersplaats de komende jaren te behouden, in het licht van de concurrentie van giganten als Amazon Prime (web), Disney (entertainment) en de OTT-formules van televisiezenders (zoals Auvio). Maar het heeft alvast een mooie voorsprong, zeker bij de jongeren.
Redactie: MM.