Second-Screen-App TV Smiles maakt tv-commercials op individueel niveau meetbaar

FacebookTwitterLinkedIn

Voor vele televisiekijkers is reclame een noodzakelijk kwaad waarbij zappen de normale reactie is. Maar Frederic Westerberg, Christian Heins en Gaylord Zach hebben met de creatie van TV Smiles als doel een reactieverandering te creëren. Deze smartphone-app wil televisiekijkers die naar reclame kijken, belonen.

 

Het is momenteel nog niet gemakkelijk om direct meetbare omzet te relateren wanneer een campagne over verschillende kanalen heen wordt ingezet. De Berlijnse start-up TV Smiles biedt daarbij een oplossing met inclusief een bijbehorend loyaliteitsprogramma. Intussen werd de app in Duitsland sinds de zomer al meer dan 1 miljoen keer gedownload.

 

TV Smiles rust op drie belangrijke pijlers: Online, TV en Point of Sale van de adverteerder. Het wordt in vele gevallen gezien als een loyaliteitsprogramma dat consumenten aanmoedigt om commercials te bekijken. Het werkt volgens een soortgelijke technologie als Shazam, de muziekapp die muziek herkent als je je smartphone voor een radio of televisie houdt. De TV Smiles app analyseert de audiosignalen van de reclame die op dat moment via de tv van de app-gebruiker voorbij komen. De voordelen zijn dat je het audiosignaal zelf niet hoeft op te zoeken en de app ook niet afhankelijk is van een bepaalde zender.

 

Wat is het voordeel t.o.v. Shazam? Als een reclame voorbij komt, wordt deze opgepikt door TV Smiles. De adverteerder kan extra informatie over het product naar de smartphone versturen. Als de reclamekijker het bericht op zijn smartphone bekijkt, verdient hij ‘Smiles`. Dit is een virtuele munteenheid wat ingezet kan worden tijdens een aankoop bij 1 van de aangesloten webshops zoals H&M. Bij Shazam kan een adverteerder ook iets extra toevoegen maar het nadeel is dat door de knop in de reclame de consument weet dat juist bij deze spot Shazam wordt gebruikt. Een gemiddelde reclamespot duurt slechts 30 seconden waarbij verschillende consumenten dan wel eens te laat kunnen zijn.

 

Een ander voordeel is dat met deze app het wel mogelijk is om te achterhalen welke type consumenten je hebt bereikt en hoe ze op je reclame reageren. En dit is toch wel groot pluspunt. Maar of er echt wel sprake is van loyaliteit tussen adverteerder en gebruiker, blijft toch wel de vraag.

 

Toch zijn er sinds de lancering al enkele honderden miljoenen ‘Smiles` verzameld door de gebruikers van de app en hebben retailers zoals Mediamarkt, Amazon en H&M ieder ruim 50.000 ‘Smiles` geaccepteerd in ruil voor korting op producten.

 

Mitsubishi heeft voor een Second-Screen-campagne op de tv-zenders van Prosieben-Sat1 voor het model ASX gebruik gemaakt van de app. Volgens TV Smiles werd de spot in een periode van 2 weken 60.000 keer herkend en 50.000 gebruikers namen deel aan een bijbehorend spel waarbij het model gewonnen kon worden.

 

Bron:

http://www.onetoone.de/TV-Smiles-80-Prozent-nahmen-an-Mitsubishi-Gewinnspiel-teil-24692.html

http://www.wiwo.de/erfolg/gruender/startup-tv-smiles-belohnung-fuers-werbung-schauen/9566832.html

Duitse startup maakt tv-commercials op persoonsniveau meetbaar