CIM Audio Time 2023: Bijna 5u per dag naar audio luisteren

FacebookTwitterLinkedIn

Exact 295 minuten. Dat is de gemiddelde tijd die Belgen dagelijks besteden aan het luisteren naar audio, of het nu gaat om radio, streamingdiensten, muziek via video, eigen muziekopnames of podcasts.

Hiermee toont de tweede editie van de CIM Audio Time studie (uitgevoerd bij 4.092 personen in oktober-december 2022) een grote stabiliteit ten opzichte van de 296 minuten die in de eerste editie (november-december 2021) werden geregistreerd. Deze stabiliteit in luisterduur verbergt wel enkele meer uitgesproken trends.

Meer streaming

Het aandeel van de radio is relatief stabiel en blijft veruit het hoogst. Niettemin worden streamingdiensten en podcasts steeds populairder: de Belgen besteden vandaag bijna een uur aan het luisteren naar deze media, een stijging van 15% ten opzichte van de 50,4 minuten één jaar geleden. Het luisteren naar muziek via videoplatforms en de eigen muziekbibliotheek nam af met respectievelijk 9% en 17%.

Deze trend is vooral zichtbaar bij de jongere generatie: jongeren onder de 25 jaar luisteren meer naar streamingdiensten dan naar de radio. Met bijna 70% van de luistertijd is Spotify de leider in de categorie streamingdiensten. YouTube Music heeft enige vooruitgang geboekt, maar blijft ver achter met 18,5% van de luistertijd.

De smartphone wordt meer en meer gebruikt

Gezien deze evolutie is het niet verrassend dat het gebruik van smartphones en smart speakers toeneemt: dit zijn de populairste toestellen zijn om naar streamingdiensten te luisteren. De smartphone is het meest gebruikte toestel om naar alle andere soorten audiomedia te luisteren, behalve voor live radio. Luisteren naar audio via de televisie of computer is het afgelopen jaar licht gedaald.

Meer audio buitenshuis

De laatste opvallende trend is de stijging van audio beluisteren buitenshuis. Thuis wordt er minder naar audio geluisterd (57,5% van de luistertijd i.p.v. 61,7%), ten gunste van alle andere plaatsen. De werkplek/school (20,8%) en de auto (10,9%) maken het podium compleet. De terugkeer naar onze werkplek heeft hier zeker toe bijgedragen.