Comedy Central presenteert The Power of Laughter, de kracht van humor wetenschappelijk bewezen

FacebookLinkedIn

Comedy Central, onderdeel van Viacom International Media Networks (VIMN), presenteert vandaag de resultaten van haar onderzoek: The Power of Laughter. Het onderzoek, uitgevoerd in 12 landen* met meer dan 3.500 deelnemers, onderzocht de impact van lachen op het welzijn van mensen en de mate van betrokkenheid bij het kijken naar content. Een belangrijk onderdeel van de studie was de GfK EMO Scan, een gezichtsscanner die de emotionele reactie van de respondenten laat zien. In dit onderzoek zijn meer dan 12 miljoen individuele emotionele reacties geregistreerd op visuele stimuli uitgevoerd door het team van GfK.

 

Christian Kurz, Vice President Research, Insights & Reporting VIMN: “Het Power of Laughter onderzoek laat op een wetenschappelijke wijze zien wat lachen met mensen doet en dat het publiek veel meer betrokken is bij het kijken naar grappige en humoristische content en programma`s. We laten zien dat lachen echt het beste medicijn is voor het hoofd, lichaam en ziel en dat comedy de mate van engagement op een positieve manier verhoogt.”

 

De belangrijkste Power of Laughter conclusies: Lachen zorgt voor een gelukkiger, gezonder en seksueel actiever leven en het helpt mensen om psychisch, emotioneel en sociaal in balans te blijven.

 

Fysieke voordelen:

  • 63% van alle “heavy laughers” beschreef zijn gewicht als het “ideale gewicht”. Dat is 24% meer als de “light laughers”.
  • “Heavy laughers” bewegen en sporten meer (28%) vergeleken met “light laughers”.

 

Emotionele voordelen:

  • 51% van de “heavy laughers” zijn geneigd om een positievere kijk op het leven te hebben vergeleken met “light laughers”
  • 37% van alle “heavy laughers” zegt dat het kijken naar grappige TV hun bewustzijn beïnvloedt.
  • 68% van alle “heavy laughers” zijn tevreden met hun baan. Dat is 31% meer dan “light laughers”. “Heavy laughers” zijn optimistisch en 72% van hen zijn positief over hun toekomst.

 

Sociale voordelen:

  • “Heavy laughers” hebben 28% meer vrienden (50) vergeleken met “light laughers”.
  • 32% van de “heavy laughers” beschrijven hun seksleven als goed.

 

 

Lachende kijkers reageren beter op (commerciële) boodschappen

 

We hebben de kracht van comedy onderzocht in een thuissetting bij respondenten over de hele wereld. We lieten ze grappige programma`s zien die overliepen in reclameboodschappen en vergeleken dit met feitelijke (nieuws)programma`s. Dit gaf een inzicht in de mate van engagement en betrokkenheid van deze mensen. We hebben het lachen gemeten aan de hand van online gezichtscodering en het volgen van gezichtsexpressie door middel van een webcam, die registraties deed van 10 keer per seconde. Wat inhield dat er meer dan 12 miljoen emotionele weergaves geregistreerd werden. De kracht van humor was direct te zien in de verschillende metingen. Comedy verhoogt niet alleen de emotionele betrokkenheid bij een programma maar ook bij de daaropvolgende reclames. De (positieve) emotie in reclames communiceert sneller en zorgt voor meer openheid in het ontvangen van de boodschap van de reclame. Op lange termijn kunnen mensen zich de positieve emotie en ervaringen beter herinneren dan een feitelijke mededeling. Commercials uitgezonden binnen een positieve, humorvolle omgeving bereiken hun doel beter. Er is sprake van een ‘halo effect` dat verder doorwerkt in het reclame blok.

 

* 12 landen: Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Polen, Zweden, Italië, Spanje, Nederland, Rusland, Mexico, Zuid?Afrika en Singapore.

 

Voor meer informatie:

ABCommunication

Shana Meeus

Tel: 016-820189

shana@abcommunication.be